يکشنبه 02 آذر 1393  | English

کانون زبان ايران، در سال 1368 با هدف آموزش زبان عربي به شيوه امروزي و برخورداري از قابليت‌هاي کاربردي اقدام به تأسيس بخش عربي نمود.
زبان عربي از يک‌سو زبان کتاب جاودان خداوندي و ميراث پربهاي اسلامي از حديث و تاريخ تفسير و ديگر دانش‌ها بوده و از سوي ديگر زبان خانواده بزرگ مسلمانان است که به‌عنوان زبان فرهنگي و وجه مشترک ميان آنان به کار گرفته مي‌شود. علاوه بر اين ارتباط با جمعيت انبوهي که با وجود تفاوت‌هاي ديني و اقليمي از خاورميانه تا شمال افريقا و از کرانه‌هاي مديترانه تا جنوب شرق آسيا با اين زبان گفتگو مي‌کنند و با گسترش ابزارهاي ارتباط جمعي همچون شبکه‌هاي ماهواره‌اي، پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني، نشريات پرتيراژ و گوناگون، کتاب‌ها و مقالات متنوع، روز به روز بر آن افزوده مي‌گردد، اهميت فراگيري و استفاده از اين زبان را دو چندان مي‌کند.
شايد به جهت اين گستردگي، زبان عربي يکي از شش زبان رسمي سازمان ملل متحد قرار گرفته است .
علاوه بر اين دلدادگي ايرانيان به بهره‌گيري از معارف ديني و دسترسي به منابع اصيل آن و آميختگي چشمگير زبان فارسي با زبان عربي و پيوندهاي فراوان با محيط‌هاي عربي به‌ويژه کشورهاي مجاور زمينه فراگيري و آموزش زبان عربي را در دوران متمادي در کشور ما رونق بخشيده است.
در اين ميان آن‌چه رويکرد کانون زبان را در آموزش زبان عربي از ديگر مراکز آموزشي متمايز مي‌کند، تلاش براي آموزشي فراگير و در بردارنده همه اجزاي مهارتي آن با حفظ اصل کارآمدي و برخوردار از شيوه‌هاي امروزي است .
بخش عربي کانون زبان در حال حاضر در دو شاخه مکالمه و قواعد به آموزش مي‌پردازد.

 

شاخه مکالمه

در این شاخه رویکرد اصلی آموزش، توانا ساختن زبان آموز در بهره گیری از مهارت های چهارگانه زبان بوده و با استفاده از روش های سمعی ـ بصری و آموزش داده می شود.
این دوره آموزشی شامل چهار مقطع و سیزده سطح (یا ترم تحصیلی) و حدوداً 550 ساعت است و به ترتیب عبارتند از:

  • دوره بنيادين  (الاساسية) 1 ترم
  • دوره مقدماتي (التمهيدية) 4 ترم

  • دوره مياني (المتوسطة) 4 ترم
  • دوره پيشرفته (العالية) 4 ترم

زبان آموز با سپری کردن موفق این دوره ها می تواند به عربی صحبت کند، متون عربی را بخواند و با زبان عربی مطالبی نوشته و نامه نگاری کند.


شاخه قواعد

آموزش در اين شاخه در دو مرحله عمومي و تخصصي  ( هر کـدام در 4 تـرم تحصيلي ) انجــام مي گيرد . در مرحله عمومي زبان آموز کليات دستور زبان عربي را در صرف و نحو آموخته و يک دوره کامل از ساختار شناسي واژگان و جمله هاي عربي را فرا مي گيرد .

در مرحله تخصصي نيز موارد دقيق تر و پيچيده تر دستور زبان درسطحي گسترده تر ولي با تمرکز بر آموزش کاربردي آن در تحليل جمله ها و عبارات در قالب مباحث نحوی را مي آموزد .طول این دوره به ترتيب عبارت است از:

  • دوره عمومی 4 ترم
  • دوره تخصصی 4 ترم

دوره ترجمه 

این دوره در دو سطح برگزار می شود.

دوره گویش شامی

با توجه به نیازی که زبان آموزان عربی به گویشهای مختلف دارند تلاش شده است که این گویشها برگرفته از کشورهای عربی و درقالب کتابهایی با متد علمی و آموزشی تألیف شده باشد که گام اول با آموزش گویش شامی (سوریه، لبنان، فلسطین و اردن) برداشته شد و تلاشها برای تألیف کتاب در مورد گویشهای دیگر مانند عراقی خلیجی و مصری نیز در آینده به ثمر خواهد نشست.

کلاسهای گویش شامی شامل 2 ترم تحصیلی و حدوداً 84 ساعت است.

 

صدی الحياة (پژواک زندگی)

بسیاری از دانشجویان، معلمان، مدیران، پژوهشگران و علاقه مندان سفر به کشورهای عربی یا استفاده کنندگان از رسانه ها و نشریات و کتاب های جدید عربی همواره از فقدان مجموعه ای جذاب، هدفمند، پویا و برخوردار از اجزاء مورد نیاز آموزش زبان در عرصه زبان عربی رنج برده اند. کانون زبان با تولید بسته آموزشی "صدی الحیاه " سعی در ارائه راه حلّ مناسبی برای رفع این مشکل بوده است. در مجموعه "صدی الحیاه " که شامل کتاب زبان آموز ـ دفتر تمرین ـ راهنمای معلم ـ نوار یا لوح فشرده صوتی و برخی فیلم های کمک آموزشی است، کوشش شده است زبان عربی با در نظر گرفتن مهارت های شنیدن ـ سخن گفتن ـ خواندن و نوشتن در قالبی جذاب و متناسب با نیازهای کاربردی آموزش داده شود .
تفاوت های ظاهری و آماده سازی مجموعه با بهره گیری از شیوه های نوین و جذّاب از نکات برجسته این مجموعه است گفتگوها، تعابیر، واژگان و متون ضبط شده در نوار یا لوح فشرده صوتی کار فراگیری لهجه و لحن درست عربی را هموار ساخته، امکان تقویت مهارت شنیدن را نیز فراهم می سازد.

صدی الحياة: المرحله الأساسية (دوره بنیادین)

نخستین کتاب از مجموعه "صدی الحیاه " مربوط به آموزش بنیادین زبان عربی است . این کتاب شامل ساده ترین گفتگو ها، آشنایی با واژگان پرکاربرد زبان عربی، آموزش تلفظ کلمات به لهجه عربی و آشنایی با نشانه های این زبان و چگونگی دگرگونی کلمات در ساختارهای زبان عربی و به عنوان پیش نیاز برای مراحل بعدی است .

 صدی الحياة: المرحله التمهيدية (دوره مقدماتی)
در این مرحله محور اصلی، آموزش شنیدن و سخن گفتن و فراگیری قالب های زبانی و شبیه سازی آن است. گفت و گو با مـوضوع های کـاربردی و روزمـره، متن های سـاده، اصطلاحات و واژه های پرکاربرد و آموزش دستور زبان عربی با تمرین های متنوع از گام های مهمی است که زبان آموز در این مرحله برمی دارد .
این مرحله شامل 4 کتاب و 4 دفتر کار می باشد.

صدی الحياة: المرحله المتوسطة (دوره میانی)
در این مرحله بر اساس آشنایی نسبی زبان آموز با زبان عربی بخش های جدیدی از این زبان به او آموزش داده می شود .
گنجاندن حدود سی گفتگو در موضوع های متنوع، ارائه متون پیچیده و برخوردار از اصطلاحات و تعابیر، استفاده از بخش شنیداری مستقل و آموزش ضرب المثل های پرکاربرد محتوای این دوره را شامل می شود. این مرحله نیز همچون مرحله پیشین شامل 4 کتاب و 4 دفتر می باشد.

صدی الحياة: المرحله العالية (دوره پیشرفته)
در این مرحله آموزش های تکمیلی زبان عربی و گسترش دامنه واژگان و ساختارهای پیچیده ترارائه می شود.
بهره گیری از متون غنی و ادبی و بستر سازی برای آموزش انشاء و نامه نگاری از دیگر ویژگی های مرحله پیشرفته است .
در این مرحله مهارت خواندن و نوشتن بر مهارت شنیدن و سخن گفتن پیشی می گیرد. گرچه وجود بخش های مستقل شنیداری و نیز فضای کلی حاکم بر مجموعه همچنان دو مهارت مهم شنیدن و سخن گفتن را از نظر دور نمی دارد .گنجاندن اصطلاحات رسانه ای، بخش هایی از شعر و ادب، ضرب المثل ها، ترجمه از فارسی به عربی و تصحیح و نشانه گذاری از دیگر آموزش های مورد توجه در این مرحله است .
این مرحله در 4 کتاب برای فراگیرندگان عرضه شده است.

 

در راستاي تقويت آموخته هاي زبان آموزان ،بخش عربي محصولات مختلف كمك آموزشي را توليد و ارائه كرده است .

المجموعة القصصية 1 و 2

اين مجموعه به جهت تقويت مهارت خواندن ، شنيدن و گسترش دايرة واژگان زبان آموزان عربي است كه شامل 14 كتاب داستان مي باشد و به شكل نرم افزار چند رسانه اي توليد شده است كاربران مي توانند علاوه بر بخش صوتي اين مجموعه متن داستان را مشاهده و از اين طريق به ارزيابي ميزان فهم شنيداري خود نائل شوند .

شذى الحياة ( رايحه زندگى )

اين كتاب نخستين كتاب آشنايي با گويش هاي عاميانه عربي به شيوه اي آموزشي و هدفمند است . تفاوت ميان زبان فصيح و رسمي عربي با زبان عاميانه از جمله دشواري هاي فراگيران زبان عربي است و اين كتاب كوشيده است كه آشنايي مقدماتي با گویش هاي عاميانه را فراهم سازد . در جلد نخست اين كتاب علاوه بر ارائه اطلاعات لازم در خصوص گويش هاي مختلف عربي و اصول عمومي آن ـ به آموزش زبان عامیانة شامي ( سوريه ـ لبنان ـ فلسطين و بخشي از اردن ) پرداخته شده است .

ندى الحياة ( شبنم زندگى )

بر اساس نياز زبان آموزان به فرهنگ واژگاني كه علاوه بر گردآوري معادلهاي عربي و فارسي براي واژگان و اصطلاحات بكار رفته در مجموعه آموزشي صدی الحياة ، در بخاطر سپاري اين كلمات در دورة آموزشي و آسان سازي فراگيري آنها مؤثر باشد ، فرهنگ واژگان ندی الحياة به شكل مكتوب و الكترونيكي آماده گرديده است .

اين فرهنگ واژگان شامل بيش از هفت هزار واژه و هشتصد اصطلاح و تعبير بوده كه در مجموعة آموزشي صدی الحياة بصورت غير تكراري بكار رفته است و در قالب دو زبانة عربي ـ عربي و عربي ـ فارسي به همراه آدرس كاربرد آن تنظيم گرديده است فرهنگ تصويري عمومي نيز در پايان اين واژه نامه گنجانده شده است .

فرهنگ واژگان ندی الحياة نخستین فرهنگ دو زبانة عربی ـ فارسی تدوین شده در ایران است که می تواند بصورت الکترونیکی بر روی رایانه و تلفن همراه مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب فیلم «شاهد و تعلم»

با توجه به نياز زبان آموزان بويژه در سطوح مقدماتي به استفاده از منابع ديداري و شنيداري كتابي با هدف تقويت فهم از طريق شنيدن به شكل كتاب فيلم با 45 درس آماده شده است كه هر 15 درس با تمرين هاي ويژه اي و با در نظر گرفتن سطح دشواري براي هر يك از مراحل سه گانة مقدماتي ، مياني و پيشرفته طراحي گرديده است . برخورداري از منبع ديداري و شنيداري از جمله مزيت هاي اين كتاب است .

فرهنگ زبان آموزی القاموس المبسط

فرهنگ زبان آموزی «القاموس المبسط» با برخورداری از آموزش های کاربردی، معادل واژگان را به صورت جمله های عربی ارائه داده است و در این فرهنگ می توان مرادف و متضاد کلمات را نیز یافت.

المقتطفات:

این مجموعه شامل فیلمها و برنامه های آموزشی کشورهای عربی برای تقویت دایره واژگان و آشنایی با جمله های عربی و ساختار آنها توسط کشورهای عربی ساخته شده و در اختیار زبان آموزان قرار می گیرد.


برای یادگیری زبان عربی، توجه به چهار مهارت اصلی زبان (شنیدن، خواندن، گفتن و شنیدن) از اهمیت بالائی برخوردار است. این زبان آموز است که در کلاسهای عربی، نقش عمده فعالیت های کلاسی را بر عهده دارد و معلم فقط نقش ناظر و هدایت کننده را بر عهده دارد یعنی این زبان آموز است که باید اصطلاحات، واژگان، تعابیر، جمله های گفتگویی (محاورات)، متن ها و دستور زبان را در منزل مطالعه نموده و توسط لوح فشرده شنیده و با استفاده از قاموس ( فرهنگ لغت) معنای کلمات نامفهوم را استخراج کرده و بکار ببرد و تا زمانی که زبان آموز به مرحله تولید زبانی با استفاده از قرار دادن خود در موقعیتهای مجازی (رستوران ـ فرودگاه ـ بیمارستان ـ فروشگاه ـ پارک و غیره) و استفاده از موضوعات یاد گرفته شده نرسد نمی تواند به پایدار سازی و حفظ مطالب در ذهن خود کمک کند.

زبان آموز در مرحله بعدی باید با استفاده از کتابها و لوح های فشرده کمک آموزشی و داستانهای مختلف و سایتهای آموزشی عربی به گسترش دایره واژگان و اصطلاحات و ساختارهای زبانی خود بپردازد. البته نباید فراموش شود که یادگیری زبان عربی به معنای زندگی کردن و فکر کردن به این زبان و پرهیز از ترجمه فارسی به عربی در ذهن و استفاده از زبان در خارج از کلاس و در موقعیتهای مختلف می باشد.


ارزشيابی مستمر فعاليت های کلاسی 60% + آزمون پاياني 40%  = نمره نهايي

 نمره قبولي در پايان ترم حداقل 70 از 100 مي باشد. به زبان آموزان در پایان هر ترم گواهی  و پس از اتمام کل دوره مدرک کانون زبان ایران اعطاء میگردد.