در گفتگویی با مسئول بخش آلمانی کانون زبان ایران مطرح شد:

توسعۀ آموزش زبان آلمانی با راه‌اندازی گروه سنی نوجوانان

توسعۀ آموزش زبان آلمانی با راه‌اندازی گروه سنی نوجوانان
بخش آلمانی کانون زبان ایران فعالیت خود را در سال 1374 آغاز کرد و به این ترتیب کانون زبان در شمار مراکز پیشرو جهت فراگیری زبان آلمانی در ایران قرار گرفت.
تا چندی پیش بخش آلمانی کانون زبان تنها برای گروه سنی بزرگسالان دوره‏های مختلف را در سطوح A1 تا C1 برگزار می‏کرد اما به تازگی براساس رویکرد راهبردی توسعۀ آموزش زبان‌های غیر انگلیسی، دورۀ آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان در کانون زبان ایران راه اندازی شده است. برای آشنایی بیشتر با این دوره گفتگویی با دکتر فاطمه روحی، مسئول بخش آلمانی کانون زبان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

به تازگی دوره‌ی آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان در کانون زبان ایران راه اندازی شده است، هدف از راه اندازی این دوره چه بوده است؟

با توجه به افزایش اهمیت یادگیری زبان‌های خارجی و از طرف دیگر فراهم شدن زیرساختارهای آموزشی لازم در آموزش زبانهای غیرانگلیسی با کیفیت مطلوب و همچنین افزایش متقاضیان یادگیری زبان آلمانی در ردۀ سنی نوجوانان، خوشبختانه به کمک همکاران عزیز توانستیم دورۀ نوجوانان بخش آلمانی را در کانون زبان ایران راهاندازی کنیم.

مخاطبان این دوره چه کسانی هستند و در گام نخست برای شرکت در این دوره باید چه مراحلی را طی کنند؟

مخاطبان این دوره نوجوانان ردۀ سنی 11 تا 14 سالِ علاقهمند به یادگیری زبان آلمانی هستند. زبانآموزانی که از ابتدا می‌خواهند شروع به یادگیری زبان آلمانی کنند میتوانند برای این دوره ثبت‌نام کنند اما زبانآموزانی که کمی آشنایی با زبان آلمانی دارند، پس از شرکت در آزمون شفاهی تعیین سطح به سطحِ مناسب دانشِ زبانی خود هدایت خواهند شد.

در امتحان تعیین سطح شفاهی چه مهارت‌هایی توسط اساتید مورد سنجش قرار می‌گیرد؟

در امتحان تعیین سطحِ شفاهی مهارتهای شنیداری و گفتاری نوجوانانی که به زبان آلمانی آشنایی دارند مورد سنجش قرار میگیرد تا بدین وسیله به کلاس مناسب سطح آنان هدایت شوند.

این دوره شامل چند ترم است و محتوای آموزشی آن چیست؟

این دوره شامل 11 ترم است و در آن از کتاب‌های Fabuli و Hallo Anna استفاده میشود. محتوای این دوره مختص ردۀ سنی 11 الی 14 سال در نظر گرفته شده است. همچنین محتوای کتاب‌ها از لحاظ فرهنگی نیز بومی سازی شده است.

روش تدریس در این دوره بر چه اساسی بنیان نهاده شده است؟

در این دوره از روش تک زبانه استفاده خواهد شد. این بدان معنی است که تدریس کاملأ به زبان آلمانی انجام میشود. در این روشِ زبان آموز محور، تدریس واژگان در اولویت قرار دارد که البته به وسیله ابزارهای کمک آموزشی دیداری و شنیداری نیز تقویت خواهد شد. زبانآموزان الگوهای زبانی و ساختارهای دستوری را از طریق تمرین و استفاده از الگوهایی که مدرس و کتاب آموزشی ارائه میدهد، فرا میگیرند.

آیا در پایان هر مقطع به زبان آموز مدرک و یا گواهی ارائه خواهد شد؟

همانگونه که در بخش بزرگسالان برمبنای سابقۀ تحصیلی زبانآموزان برای آنان گواهی صادر میشود برای نوجوانان هم صدور گواهی امکان پذیر است.

این دوره در حال حاضر در چه مراکزی ارائه می‌شود؟

راهاندازی دوره در تابستان 97 با مرکز آموزشی سعادت آباد خواهد بود.

برنامه‌ای برای ارائۀ دورۀ آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان در سایر استان‌ها دارید؟

بله، پس از سپری شدن دورۀ آزمایشی در تهران و جذب مدرس ویژۀ دورۀ نوجوانان برای سایر استان‌ها قصد داریم انشاءالله در دیگر مراکز آموزشی هم دورۀ نوجوانان آلمانی را برگزار کنیم.

آیا برنامه‌ای برای راه اندازی دورۀ نوجوانان در سایر بخش‌های غیرانگلیسی کانون زبان ایران وجود دارد؟

بله ، در بخش عربی هم در آیندۀ نزدیک شاهد راه اندازی این دوره خواهیم بود.

از این که پاسخگوی سوالات ما بودید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم شاهد موفقیت‌های بیشتر در این بخش باشیم.

 انشاءالله، من هم از شما سپاسگزارم.

۱۰ تیر ۱۳۹۷ ۱۴:۳۷
تعداد بازدید : ۳,۷۵۰
پورمحمد
۱۳۹۷/۰۴/۱۱
4

از تلاش های سرکار خانم دکتر روحی در توسعه کمی و کیفی بخش آلمانی بسیار تشکر می کنم. شاهد تلاش های پیگیر حضرتعالی هستیم.

زنگنه
۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت خانم دکتر روحی. امیدوارم دوره های نوجوانان را مانند دوره های بزرگسالان با قدرت و موفقیت به پیش ببرند.برای ایشان و همکارانشان آرزوی سلامتی و آرامش و موفقیت را از خداوند متعال خواستارم. یاسر زنگنه مدیر بخش عربی کانون زبان ایران

مریم غفوری
۱۳۹۷/۰۵/۰۷
0

سرکار خانم دکتر روحی با عرض سلام و خسته نباشید. خدا قوت، بالحق همیشه با انرژی و مثبت بخش آلمانی را ارتقا داده اید. برایتان از خداوند منان آرزوی بهترین ها را دارم. مریم غفوری مدیر بخش اسپانیایی کانون زبان


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...