همایش تخصصی کارشناسان بخش انگلیسی کانون زبان ایران برگزار شد

همایش تخصصی کارشناسان بخش انگلیسی کانون زبان ایران برگزار شد
همایش تخصصی کارشناسان بخش انگلیسی کانون زبان ایران با حضور دکتر سید محمدرضا هاشمی، رییس کانون زبان ایران، دکتر ساسان بالغی‌زاده، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی، دکتر محمدرضا سهرابی، معاون آموزشی و توسعۀ منابع انسانی، رضا لیاقی، معاون اداری – مالی، دکتر محمد نبی کریمی، مشاور در امور آموزش نیروی انسانی، جمعی از مدیران ادارۀ مرکزی و کارشناسان بخش انگلیسی کانون زبان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون زبان ایران، در ابتدای این همایش رییس کانون زبان ایران با بیان مقدمه‌ای در خصوص سلامت سازمانی و همچنین ارائۀ توضیحاتی در خصوص سیستم ایمنی سازمانی و مولفه‌های اصلی آن، سیستم نظارت و ارزیابی در کانون زبان ایران را به عنوان یکی از اجزاء بسیار مهم سیستم ایمنی سازمان عنوان کرد و افزود: کارشناسان بازدید مسئولان کنترل کیفیت آموزشی در کانون زبان هستند و سیستم نظارت و ارزیابی در کنار اجزای دیگر ایمنی سازمانی نقشی بسیار تعیین کننده در حفظ سلامت سازمانی و همچنین حفظ و ارتقای کیفیت آموزشی دارند.

هاشمی در ادامه به برخی از ویژگی‌های سیستم ایمنی اشاره کرد و گفت: سیستم نظارت و ارزیابی برای بهتر عمل کردن لازم است که دائما خود را به طور هوشمند رصد و ارزیابی کند. بخشی از این مسئولیت به عهده همکاران ادارۀ مرکزی و بخشی دیگر بر عهدۀ کارشناسان نظارت و ارزیابی است و باید با تعاملی که دارند به اصلاح فرآیندها، نگرش‌ها و رفتارها کمک کنند.

وی با اشاره به رویکرد کانون زبان در سال جاری مبنی بر ارتقاء بهروری، در رابطه با کارایی و اثربخشی فرآیند بازدید از کلاس مطالبی را بیان کرد.

n96-همایش کارشناسان 2

در همین راستا هاشمی با اشاره به رویکرد کلاسیک در خصوص اثربخشی بازدید از کلاس به صورت خطی بر عملکرد مدرس و به تَبَع آن یادگیری زبان آموز افزود: نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که بازدید ممکن است به طور مستقیم و یا غیر مستقیم بر روی عملکرد مدرس تاثیر بگذارد اما لزوما این تاثیر همیشه به طور مستقیم و به شکلی مثبت در یادگیری موفق زبان آموز موثر نیست. بنابراین مکمل‌هایی برای امر بازدید به عنوان یک استراتژی، روش و تکنیک در سیستم آموزشی از قبیل سنجش رضایت زبان‌آموز، توسعۀ دانش و اطلاعات مدرس، در نظر گرفتن عواطف و احساسات مدرس، به کارگیری تکنولوژی در امر نظارت و ارزیابی و... توصیه  می‌شود.  

وی در ادامه از کارشناسان خواست پیشنهادات خود را در خصوص ارتقاء ماهیت و کیفیت سیستم نظارت و ارزیابی و همچنین مولفه های مکملی که می‌توان به امر بازدید اضافه کرد، ارائه دهند.

هاشمی بهره‌گیری از مدرسان متخصص و متعهد، کارشناسان خبره و سیستم آموزش و نظارت و ارزیابی منسجم را وجه تمایز کانون زبان ایران نسبت به سایر موسسات آموزشی عنوان کرد و افزود: باید توجه داشته باشیم که به ارکان ذکر شده خدشه ای وارد نشود و همواره راه ارتقاء حرفه‌ای برای آن ها باز باشد.

رییس کانون زبان ایران به موضوع عواطف مدرسان اشاره کرد و توضیحاتی را در خصوص مقوله‌هایی از قبیل ذهن آگاهی، انعطاف‌پذیری، همدلی، درک دیگران و تاثیرگذاری بیان کرد.

 هاشمی مقولۀ ذهن آگاهی را در امر کارشناسی نظارت و ارزیابی مهم دانست و ادامه داد: ذهن آگاهی توانایی فرد در سازمان برای تمیز و تشخیص دادن جزئیات رفتاری، حسی و... در یک مکان و زمان مشخص است. فردی که دارای این خصیصه است با تمرکز و توجه کامل در لحظه حاضر است و می توان گفت این خصیصه باید یکی از ویژگی‌های مهم کارشناس بازدید در کانون زبان باشد. چنین فردی کارش را با یک رویکرد مثبت انجام می‌دهد که البته این به معنای خوشبینی بی‌دلیل نیست، بلکه بدین معناست که هر نقدی را با رویکردی مثبت و به شکلی انعطاف پذیر عنوان می‌کند.

n96-همایش کارشناسان

رییس کانون زبان ایران درک متقابل و تاثیرگذاری بر مدرس را امری مهم و ضروری دانست و گفت: مدرسان قشری بسیار حساس هستند و تدریس فعالیتی است که با فشار کاری و بار احساسی- عاطفی بالا همراه است.

تاثیرگذاری کلامی، کاریزما، اخلاق حرفه‌ای و... از دیگر ویژگی‌هایی بودند که هاشمی برای کارشناسان نظارت و ارزیابی مهم قلمداد کرد.

در پایان این بخش، رییس کانون زبان ایران از زحمات و تلاش‌های دلسوزانۀ کارشناسان تقدیر و تشکر کرد.

در بخش دیگر این همایش معاون پژوهش و برنامه‌ریزی کانون زبان ایران به بررسی نتایج نظرسنجی دربارۀ ارزیابی مدرسان در خصوص سری جدید کتاب های Elementary 1 در زمستان 96 و همچنین بررسی نتایج نظرسنجی دربارۀ ارزیابی زبان‌آموزان از سری جدید کتاب‌های Elementary 2 در زمستان 96 پرداخت.

بالغی‌زاده در ادامه به سه دغدغۀ مدرسان در خصوص کتاب‌های Elementary شامل فشردگی سیلابس، جمعیت زیاد در کلاس و رویکرد بومی در کتاب اشاره کرد و به هر یک از آن ها پاسخ داد و سپس به برخی از مطالعات انجام شده در حوزۀ ELF پرداخت.

وی در ادامه توضیحاتی دربارۀ پروژۀ کتاب‌های New Pre-Intermediate ارائه کرد.

در ادامه معاون آموزشی و توسعۀ منابع انسانی کانون زبان ایران به بیان نکاتی در خصوص مشتری مداری و توجه به مخاطب پرداخت و گفت: مفهوم سوژه از حدود قرن 17 یا 18 رواج و اهمیت پیدا کرد، در همین راستا هر چه مفهوم "خود" بزرگتر شد، مفهوم "دیگری" کوچکتر شد.

سهرابی در ادامه به بررسی این مفاهیم در حوزۀ فعالیت های کانون زبان ایران پرداخت و گفت: به همین خاطر است در چند دهۀ اخیر تلاش شده تا از قدرت "خود" کاسته شود و مفهوم "مهمان نوازی" جایگزین آن شود، البته این مفهوم با مهمان‌نوازی عادی فرق دارد و مفهومی کاملا فلسفی، جامعه شناختی و روانشناختی است. اگر این رابطه شکل بگیرد ما با مفاهیم "میزبان" و "میهمان" روبرو خواهیم شد و رفتار، کردار و تفکرات دو طرف کاملا تغییر خواهد کرد؛ البته شکل‌گیری این رابطه نیاز به تمرین دو طرف دارد.

وی در ادامه به برخی از تغییرات صورت گرفته در امر بازدید از کلاس اشاره کرد و گفت: ما سال‌هاست که در خصوص تغییر رویکرد و پارادایم بازدید از کلاس بر اساس اولویت‌هایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بازدید از کلاس در شهرهایی که کارشناس بازدید وجود ندارد امری زمان بر، انرژی بر و پرمخاطره است، برای همین به دنبال جایگزینی برای این امر بازدید از کلاس برای حضور فیزیکی کمتر کارشناسان هستیم.

سهرابی در پایان سخنانش بر شکل‌گیری زبان و رفتار مشترک و درست در امر کارشناسی و بازدید تاکید کرد.

سخنرانی شهریار فصیح، مدیر بخش انگلیسی کانون زبان ایران در خصوص سیستم علائم اختصاری و انسجام در نحوۀ تکمیل فرم‌های بازدید و همچنین سخنرانی علمی دکتر محمد نبی کریمی، مشاور در امور آموزش نیروی انسانی با موضوع تناسب شغل و شخصیت در حرفه آموزش زبان از دیگر بخش‌های این همایش بود.

 

n96-افتخارآفرینی

 

n96-همایش کارشناسان 3

 

در بخش جانبی این همایش نمایشگاهی از دستاوردهای طراحی گرافیک و تصویرسازی آموزشی کانون زبان ایران برگزار شد و شرکت کنندگان در همایش از آن بازدید کردند.

 

n96-نمایشگاه

 

n96-نمایشگاه

 

از دیگر بخش‌های این همایش رونمایی از کتاب A Remedial Grammar Guide تالیف دکتر تیمور روحی از کارشناسان پیش‌کسوت کانون زبان ایران بود. ایشان در پنلی با حضور محمد حسن دولتشاهی و نصرت‌اله برزآبادی از کارشناسان پیش‌کسوت کانون زبان ایران بخشی از تجربیات خود را به عنوان یکی از پایه‌گذاران سیستم بازدید از کلاس در کانون زبان با کارشناسان به اشتراک گذاشت.

n96-همایش  

 

از دیگر بخش‌های همایش تقدیر از زحمات و تلاش‌های آرزو نصیری کارشناس بازدید استان تهران و دکتر هومن بیژنی کارشنای بازدید استان البرز بود.

 

n96-افتخارآفرینی

 

در بخش پایانی این همایش کارشناسان در خصوص سامانۀ کارشناسان و مدرسان، سوالات امتحان پایان ترم، گرافیک کتاب‌ها، روش‌های ایجاد انگیزه در مدرسان، شفاف‌سازی فرم‌های بازدید، ارتقاء کارشناسان، دوره‌های آیلتس و تافل، اعلام نتایج آزمون فاینال، دوره‌های LMS، فشردگی جلسات، توسعۀ دوره‌های غیرانگلیسی، نوع برگزاری جلسات بازخورد، امکانات فضاهای آموزشی و... سوالات، پیشنهادات و نظراتی را مطرح نمودند.

گفتنی است، همایش تخصصی کارشناسان بخش انگلیسی کانون زبان ایران در روز جمعه16 شهریور ماه در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۷ ۱۰:۰۴
تعداد بازدید : ۳,۵۶۵
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...