مشاور رییس کانون زبان ایران:

باید به سمت طراحی مدل‌های جدید آموزشی حرکت کنیم

باید به سمت طراحی مدل‌های جدید آموزشی حرکت کنیم
مشاور رییس کانون زبان ایران در نشست مدیران استانی با تاکید بر این موضوع که رویکرد شناختی چگونه می تواند به مدل‌های جدید آموزشی کمک کند به آسیب شناسی در مورد آموزش زبان و ارائۀ راهکار در این بخش پرداخت و تاکید کرد که در کانون زبان ایران باید به سمت طراحی مدل‌های جدید آموزشی حرکت کنیم.

به گزارش روابط عمومی کانون زبان ایران، دکتر علی پیرهانی با اشاره به موضوع روش یادگیری، عنوان کرد: با وجود همۀ روش‌ها و متدهای جدید آموزشی که در دنیا طراحی شده است، مهمترین بعد آموزشی این است که چگونه یاد بگیریم، در صورتی که زبان‌آموزان ما و بعضا مدرسان ما نمی دانند چگونه باید یاد بگیرند. البته زبان آموزان ما با موضوعاتی در حیطۀ آموزش زبان مواجه هستند که مرتبط با حوزۀ زبان نیست اما برای پاسخ به سوال چگونه یاد بگیریم، باید از روش‌های شناختی و ادراکی در یادگیری استفاده کرد.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های آزمایشگاهی، سرعت شنیداری نسبت به سرعت گفتاری بالاتر است و این یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. باید تلاش نماییم تا با کمک کارشناسان و مدرسان یک مدل بومی مناسب برای کانون زبان ایران طراحی کنیم.

پیرهانی خاطر نشان کرد: ما در حیطۀ مهارت گفتاری با چند چالش اصلی رو به رو هستیم زیرا زبان آموزان ما در تعریف ماهوی لغات ضعیف هستند و به سطح  مطلوب تفکر از لحاظ شناختی نمی‌رسند، چرا که در فرهنگ ایرانی، رجوع به دایره المعارف لغات چندان مورد توجه نیست.

از طرف دیگر زبان‌آموزان در خلاصه کردن متون در زبان مادری‌شان نیز ضعیف هستند، این خلاصه کردن چیزی است که باید برای آن تمریناتی اندیشیده شود و کاری است که باید در کلاس‌ها انجام شود چرا که قوای ذهنی ایشان را در تبیین موضوعات را افزایش می‌دهد.

۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۴:۳۲
تعداد بازدید : ۲,۲۲۱
مدرس قدیمی
۱۳۹۷/۱۱/۲۷
0

با سلام و سپاس. نکته خوبی مطرح شد. البته، به نظر میرسد هرگونه تغییر نیازمند مطالعه و پژوهش عمیق و دقیق و شناخت کافی از سیستم آموزشی است. به عنوان مثال استراتژی خلاصه سازی و یا برخورد مفهومی با واژگان و همچنین استفاده از فرهنگ واژگان از سال های دور در روش تدریس کانون زبان مورد تاکید بوده است و همواره مدرسان و زبان آموزان از این روش ها استفاده کرده اند.

کارشناس استانی
۱۳۹۷/۱۱/۲۷
0

مقوله استراتژی های شناختی و فراشناختی از دهه های هفتاد و هشتاد میلادی در آموزش زبان مطرح شد و به تبع آن در بسته های آموزشی مورد توجه قرار گرفت. در کتابها و همچنین روش تدریس کانون زبان هم این استراتژی ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم لحاظ شده است. خوشبختانه مدرسان هم آشنایی خوبی با بحث های آموزشی و پژوهشی دارند.

مدرس
۱۳۹۷/۱۱/۲۷
0

بسیار عالی. با مدرسان که در این مورد صحبت می کردیم پیشنهاد شد جناب دکتر پیرهانی در جلساتی تخصصی با مدرسان بخش انگلیسی (به زبان انگلیسی) و همچنین مدرسان بخش هایی غیر انگلیسی (به زبان بخش مربوطه) آخرین دستاوردهای حوزه پژوهش های شناختی را ارایه دهند تا به بهترین نحو قابل بهره برداری در کلاسهای کانون باشد. با سپاس


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...