رونمایی از کتاب "کانون زبان ایران در گذر زمان:پیشگام بومی‌سازی آموزش زبان‌های خارجی"

رونمایی از کتاب "کانون زبان ایران در گذر زمان:پیشگام بومی‌سازی آموزش زبان‌های خارجی"
در مراسمی با حضور علیرضا حاجیان‌زاده، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهندس محسن چینی فروشان، مدیر عامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی و مدیر عامل اسبق کانون، دکتر سید محمدرضا هاشمی، رییس کانون زبان ایران و جمعی از روسا، معاونان و مدیران حال حاضر و پیشین کانون زبان از کتاب "کانون زبان ایران در گذر زمان: پیشگام بومی‌سازی آموزش زبان‌های خارجی" رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی کانون زبان ایران، در ابتدای این مراسم حاجیان زاده ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع پیشکسوتان و فرهیختگان کانون پرورش فکری و کانون زبان ایران بیان کرد: یکی از ارزش‌های تاریخ و تاریخ نگاری این است که ما با مطالعه‌ی گذشته می‌توانیم گام‌های آینده را محکم‌تر، روشن‌تر و با طراحی بهتر برداریم و نگاه رو به آینده خود را درست ترسیم نماییم.

وی بیان کرد: ما در آستانه‌ی سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم، هر ساله این ایام را گرامی می‌داریم تا تاریخ انقلاب اسلامی را به سبب تداوم ارزش‌های انقلاب اسلامی و تداوم آرمان‌های امام بزرگوار که پایه گذار انقلاب اسلامی بودند زنده نگه داریم. اگر این تداوم و زنده نگه داشتن ارزش‌ها و آرمان‌ها را در نظر نگیریم تنها جشن گرفتن تاریخ، ماندن در گذشته است و این ماندن در گذشته اگر به روز نشود کار بی‌فایده‌ای است. گذشته به شرطی مفید است که بتوانیم تجربیات گذشتگان را ببینیم، ثبت کنیم و برای آینده گام‌هایی استوارتر و روشن تر برداریم و گذشته چراغ راهی باشد برای حرکت ما به سمت آینده.

n95-رونمایی کتاب  

حاجیان زاده ادامه داد: ما امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سابقه‌ای 50 ساله مواجه هستیم و امسال وارد 51 امین سالگرد فعالیت‌های این موسسه شده‌ایم، این پنجاه سال را به عنوان یک تجربه باید احصاء کنیم و حرکت رو به آینده خود را ترسیم نماییم. ما در کانون چشم انداز 10 ساله‌ی آینده را تدوین کرده‌ایم که مبنای آن در درجه ی اول آینده‌ی کانون بوده است و تمام ارزش های آینده‌ی کانون را احصاء کرده ایم؛ در درجه‌ی دوم نیازهای روز مخاطبان (کودکان و نوجوانان) و نگاه رو به آینده نسبت به کودکان و نوجوانان را مورد بررسی قرار داده‌ایم و همچنین با بهره‌گیری از اسناد بالادستی و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) چشم انداز ده ساله‌ی کانون را ترسیم کرده‌ایم.

مدیر عامل کانون پرورش فکری اضافه کرد: احصاء پنجاه سال گذشته‌ی کانون برای ما این فایده را دارد که آینده را با تکیه بر گذشته ترسیم نماییم، اما به این معنی نیست که فقط در خاطرات گذشته بمانیم و نگاه رو به آینده نداشته باشیم.

حاجیان زاده گفت: امروز خوشبختانه تاریخ کانون زبان ایران تدوین شده و سابقه، تاریخ، تجربیات و گذشته‌ی آن به عنوان یک موسسه‌ی معتبر زبان‌آموزی در کشور در این مجلد ثبت شده است.

 n95-رونمایی کتاب2

وی به برخی ویژگی‌های کانون زبان ایران که باعث اعتماد مردم به این موسسه و برتری و حرکت رو به جلوی آن شده است اشاره کرد و گفت: کیفیت آموزشی از جهت منابع آموزشی و هم از جهت مدرسان انتخاب شده و آموزش دیده و سیستم آموزش زبان و روش‌ تدریس از ویژگی‌های کانون زبان ایران است. مردم به کیفیت آموزشی در کانون زبان ایران اعتقاد دارند و فرزندان خود را با خیال راحت به این مجموعه می‌فرستند. ویژگی دیگر رویکرد فرهنگی محتوای زبان است که یکی از دغدغه‌‌های مقام معظم رهبری و مسئولان نظام است. آموزش زبان می‌تواند فرهنگ یک کشور را به کشور دیگر منتقل نماید، اما در کانون زبان توانسته‌ایم با پالایش و تغییر در محتوا، سبک زندگی ایرانی اسلامی را مورد اهتمام قرارداده و از انتقال سبک زندگی غربی پرهیز نماییم.

محیط سالم و فرهنگی حاکم بر کلاس‌ها و مراکز آموزشی کانون زبان ایران از دیگر ویژگی های این موسسه است که تلاش می‌کنیم با آیین نامه ها، دستورالعمل‌ها و نظارت‌ها این فضا را که از دیرباز در کانون زبان ایران حاکم بوده است تداوم بخشیم.

حاجیان زاده، گستردگی شبکه‌ی آموزشگاهی کانون زبان در سطح کشور را ویژگی دیگر کانون زبان ایران عنوان کرد و گفت: این موضوع موجب شده کانون زبان ایران تبدیل به یک برند کشوری شود.

کتاب های کمک آموزشی با رویکرد فرهنگی تربیتی، آموزش مجازی زبان و ... از دیگر اقدامات به روزی است که در کانون زبان ایران در حال انجام است.

وی تعامل نزدیک و تنگاتنگ با وزارت آموزش و پرورش را از دیگر برنامه‌های در حال انجام عنوان کرد و گفت:  با توجه به بحث زبان آموزی در وزارت آموزش و پرورش و در کشور و نقش محوری و الگویی که کانون زبان ایران می‌تواند در این حوزه داشته باشد در حال مهیا کردن شرایطی هستیم تا علاوه بر این که کانون زبان ایران به عنوان یک مجموعه‌ی آموزشی به کار خود ادامه می‌دهد بتواند در محتوای آموزش زبان در سطح کشور نیز موثر باشد.

حاجیان‌زاده به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مراسم هفته‌ی معلم در سال 95 مبنی بر زبان آموزی و تاکید بر تنوع زبان‌های مختلف به غیر از زبان انگلیسی اشاره کرد و گفت: کانون زبان ایران امروز در حال تدریس 7 زبان است، در این حوزه هم منابع آموزشی و هم مدرسان مهیا هستند که متناسب با نیاز مخاطبان این اعلام آمادگی شده است که متقاضیان آموزش و پرورش و دانش آموزان متقاضی را در این سیستم آموزشی پاسخگو باشیم. گزارشی نیز به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده و در حال برنامه‌ریزی با معاونان محترم وزارت آموزش و پرورش هستیم تا بتوانیم تاثیرگذاری خود را که سابقه ای طولانی دارد در شرایط جدید نیز ایجاد کنیم. همچنین طرح سامان بخشی زبان‌های خارجی در کشور به عنوان یک طرح جدید نیز در حال پیگیری است که امیدواریم گام‌های کانون زبان در این عرصه به نتیجه برسد.

n95-رونمایی کتاب3

در ادامه این مراسم رییس کانون زبان ایران ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهه‌ی فجر حضور در جمع یاران قدیمی و پیشکسوتان کانون را برای خود باعث افتخار دانست و سپس به ارزش‌های تهیه و تدوین تاریخ یک نهاد اشاره کرد و گفت: اگر بپذیریم که پژوهش یک مقوله‌ی ارزش آفرین است و منجر به خلق ارزش می‌شود می توانیم نتیجه بگیریم که پژوهش‌های تاریخ سازمانی هم می‌توانند باعث خلق ارزش سازمانی شوند. این ارزش در عناصر و ارکان مختلف خود را نشان می‌دهد که یکی از مولفه‌های مهم آن، بحث هویت سازمانی است. اساسا تاریخ هر نهادی می‌تواند یک مولفه‌ی هویت ساز برای آن نهاد باشد، وقتی درباره چیستی و پیشینه‌ی یک نهاد و افرادی که با آن در ارتباط بوده و هستند و مخاطبان آن صحبت می‌شود، چنانچه مجلد و مستندی درباره‌ی اتفاقاتی که در طول سالیان گذشته در این نهاد افتاده است وجود داشته باشد، افراد می‌توانند به راحتی خود را در سازمان هویت‌یابی کنند. همچنین تاریخ سازمان ها موجب آگاهی بخشی سازمانی می شود.

هاشمی به موضوع فرهنگ سازمانی اشاره کرد و گفت: تاریخ می‌تواند بخشی از فرهنگ سازمانی را شکل دهد، تاریخ یک نهاد مولفه‌ای فرهنگ ساز برای آن نهاد است. یکی از کارکردهای مهم فرهنگ سازمانی این است که می‌تواند پشتوانه‌ای برای تحقق برنامه‌های آینده باشد، اینجاست که می‌توانیم سهم قابل توجهی برای تاریخ یک نهاد قائل شویم.

وی ادامه داد: گفتمان تاریخ یک نهاد باعث می‌شود برای مجموعه یک امکان راهبردی ایجاد شود. وقتی تاریخ مستند می‌شود و در اختیار مدیران و همکاران قرار می‌گیرد می‌تواند منبعی استراتژیک برای افرادی باشد که در سطوح مختلف در آن نهاد فعالیت می‌کنند. آینده‌ی هر سازمان در آینه‌ی گذشته‌ی آن قابل تحلیل است. صاحب‌نظران در مسائل سازمانی بر این موضوع تاکید دارند که در بسیاری از سازمان ها آینده تحت تاثیر گذشته است هرچند که ممکن است که تغییرات راهبردی یا جهت‌گیری‌های متعدد استراتژیک در برهه‌های مختلف در سازمان جلوه پیدا کند و پدیدار شود اما ایجاد یک امکان راهبردی برای این که بتوانیم آینده را دقیق‌تر تعریف کنیم می‌تواند جزء ارزش های تاریخ نگاری باشد.

رییس کانون زبان ایران گفت: کاوش گذشته می‌تواند گوهر وجودی و طبیعت اصیل یک سازمان را صیقل داده و برای ما نمایان کند، همچنین می‌تواند ما را با مفاهیم اساسی و بنیادی که در گذشته در سازمان حاکم بوده آشنا کند. براساس مستندات تاریخی به روایتی کانون زبان ایران 60 سال و به روایت دیگر 90 سال قدمت دارد، این مدت زمان طولانی و تبدیل این نهاد به عنوان یک برند آموزشی نشان از این دارد که کانون زبان ایران با تکیه بر ارزش‌های آموزشی، دانشی، اخلاقی و حرفه‌ای رشد یافته است.

 

n95-رونمایی کتاب4

وی گفت: تحلیل اثرگذاری اجتماعی- فرهنگی یک نهاد در گذر زمان دستاورد دیگری است که تدوین تاریخ یک نهاد می‌تواند داشته باشد.

هاشمی در ادامه به توضیحاتی در خصوص پروژه‌ی کتاب تاریخ کانون زبان ایران در گذر زمان پرداخت و گفت: این پروژه تقریبا یک سال به طول انجامید و به موازات آن برنامه‌ی راهبردی کانون زبان ایران نیز طراحی و تدوین شد؛ به این ترتیب با نگاه به گذشته، پژوهش ها را معطوف به آینده کرده‌ایم. این کتاب نسخه‌ی اولیه است که در شمارگان محدود به چاپ رسیده و این امکان وجود دارد که در ویرایش بعدی با توجه به نظرات و پیشنهادات ارائه شده تغییراتی در آن لحاظ شود.

وی در ادامه ضمن قدردانی از مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای حمایت، همراهی و ارائه‌ی رهنمودهای موثر در تهیه و تدوین کتاب، از دکتر زهیر صیامیان، پژوهشگر و مولف کتاب، دکتر حسن باستانی راد، مشاور و ویراستار کتاب، قاسم حقیقت طلب، مشاور پروژه، شهریار رهنما، طاهره اصغری مری و سلیمان باصدایی و کلیه شرکت کنندگان در مصاحبه های تاریخ شفاهی تشکر و قدردانی کرد.

n95-رونمایی کتاب6                                        n95-رونمایی کتاب 

در ادامه دکتر زهیر صیامیان پژوهشگر و مولف کتاب و همچنین دکتر حسن باستانی راد، مشاور و ویراستار کتاب ضمن ابراز خرسندی از همکاری در به ثمر رسیدن کتاب "تاریخ کانون زبان ایران در گذر زمان" مطالبی را در خصوص مراحل انجام کار ارائه دادند.

رونمایی از کتاب "تاریخ کانون زبان ایران در گذر زمان" و همچنین تقدیر و تشکر و اهدا لوح به افرادی که در مصاحبه های تاریخ شفاهی شرکت کرده بودند و در تهیه و تدوین این کتاب نقش داشتند از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

کتاب "کانون زبان ایران در گذر زمان" شامل شش فصل است و در آن به موضوعاتی همچون آموزش و یادگیری زبان خارجی در تاریخ معاصر ایران، استقرار، تثبیت و توسعه‌ی بومی گرایانه‌ی کانون زبان ایران، توسعه‌ در کانون زبان و نوآوری در آموزش و پژوهش و ارتقاء و تحول در الگوی بومی آموزش زبان های خارجی پرداخته شده است.

 برای مشاهده تصاویر بیشتر اینجا کلیک کنید.

۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ۱۶:۰۲
تعداد بازدید : ۴,۴۲۸
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...