رییس کانون زبان ایران:

زبان‌آموزان بخش فارسی می‌توانند سفیران علمی و فرهنگی ما در جامعۀ خود باشند

زبان‌آموزان بخش فارسی می‌توانند سفیران علمی و فرهنگی ما در جامعۀ خود باشند
دکتر مهدی ذوالفقاری، رییس کانون زبان ایران در حاشیۀ دهمین گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان، در گفت‌وگویی با خبرنگار صدا و سیما عنوان کرد: افرادی که در این مجموعه زبان فارسی را آموزش می‌بینند می‌توانند سفیران علمی و فرهنگی ما در جامعۀ خود باشند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون زبان ایران، ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که آیا آموزش زبان فارسی می‌تواند تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی داشته باشد، گفت: امروزه یکی از مهمترین مقولاتی که دولت‌ها با آن‌ها مواجه هستند بحث دیپلماسی عمومی، قدرت نرم و توسعۀ دیپلماسی عمومی در نزد ملت‌هاست. هر فردی که تحت آموزش زبان فارسی قرار می‌گیرد و هر فردی که با فرهنگ ما، حافظ، مولوی، ابوریحان و ابن‌سینا آشنا می‌شود می‌تواند علاوه بر سفیر علمی، سفیر فرهنگی ما نیز باشد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر این که هدف مجموعۀ شما از آموزش زبان فارسی چیست عنوان کرد: هدف ما از آموزش زبان فارسی توسعۀ این ادبیات در داخل و خارج از کشور است. دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل می‌کنند نیاز به آموزش زبان فارسی دارند و همچنین افرادی که در خارج از ایران علاقه‌مند و دل‌باختۀ فرهنگ و ادب فارسی هستند از مخاطبان ما هستند و ما با همکاری بنیاد سعدی این اتفاق مهم را رقم زده‌ایم. برای اولین بار کمک و توسعه در زمینۀ ادبیات علمی و توسعۀ مفاهیم بنیادی در آموزش زبان فارسی در دستور کار کانون زبان ایران قرار گرفته است که امیدواریم این گام اولیۀ ما در آینده ثمرات بیشتری برای کشور، مردم عزیزمان و علاقه‌مندان به زبان فارسی داشته باشد.

1 ایشان پیرامون ضرورت و اهمیت آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و یا ایرانیان خارج از کشور گفت: زبان فارسی به عنوان یک حوزۀ تمدنی، فرهنگی و زبانی که عمدۀ علاقه‌مندان به دانش علوم انسانی و حتی علوم فنی را شامل می‌شود، در حال حاضر حدودا ترمی 100 هزار نفر دانشجویان خارجی در ایران تحصیل می‌کنند که این امر مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه‌های کشور ما را نشان می‌دهد. همین ضرورت نشان دهندۀ این است که آموزش زبان فارسی باید جدی گرفته شود، روش‌ها و شیوه‌های آموزش آن توسعه یابد و تنوع در منابع و محتواهای آموزشی و تعداد مدرسان وجود داشته باشد زیرا همین اندازه که ابواب جامعه دانشگاهی و علمی به روی خارجی‌ها باز می‌شود به همان اندازه ضرورت توسعۀ زبان فارسی هم احساس و ایجاد می‌شود.
دکتر ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که آیا تلاش شده است که مفاخر، مشاهیر و بزرگان ایرانی در ادبیات و زبان فارسی به خارجی زبان‌ها و یا ایرانی‌های خارج از کشور معرفی شوند، بیان کرد: بخشی از این اقدام در خلال آموزش‌ها انجام می‌شود اما بخش دیگری که اتفاقا همکاری ما با بنیاد سعدی و سایر مراکز آموزشی در این ارتباط است تولید محتواهای آموزشی و کمک آموزشی در خصوص این شخصیت‌هاست. به این ترتیب که ما بسته‌های آموزشی در زمینۀ معرفی و شناخت شخصیت‌ها مانند مفاخر، شعرا، دانشمندان و شهدای‌مان و همچنین اماکن گردشگری و تفریحی و هر آن‌چه که بشود با آن ایران را به یک خارجی معرفی کرد آماده و تولید می‌کنیم.
وی در خصوص اهداف و پیامدهایی که مراسم‌هایی مانند این گردهمایی در پی دارند اظهار داشت: این مراسم‌ها و تولید این قبیل محتواها باعث توسعۀ گفتمان ما می‌شود. این گفتمان در مجموعۀ ما نوپاست اما در کشور بسیاری از مراکز هستند که در این زمینه فعالیت کرده‌اند. حضور ما در این حوزه و کمک ما به این مجموعه‌ها می‌تواند باب جدیدی باشد برای توسعه و شکوفایی بیشتر آن با توجه به گستردگی مخاطبانی که در این زمینه در کشور و خارج از کشور برای ما وجود دارد.


۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ۱۴:۳۶
تعداد بازدید : ۲۳۷
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...