عکس هدر

بخش فرانسه کانون زبان ایران فعالیت خود را ازسال 1359 آغاز کرد. ابتدا کلاس‌های عمومی وکلاس‌های دیداری ـ شنیداری مقدماتی در 5 سطح تدریس می‌شد و به تدریج، دوره‏های مختلف مطابق با روش‏های آموزشی روز  اضافه گردید. هم اکنون 20 سطح آموزشی از مبتدی تا پیشرفته در تهران (مراکز: وصال، شهید بهشتی، جم، شهرک قدس، تهران پارس، مشکوه، سعادت‏ آباد، نیاوران و حجاب) و شهرستان‌ها (مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، یزد، گرگان و کرج) تدریس می‌گردد.

 بخش کودکان شامل 10 ترم آموزشی برای کودکان 7 الی 10 سال است و با علامت اختصاری EN1 – EN10 (Enfant Niveau) نامیده می‏ شود. در این کلاس‏ها، تدریس زبان فرانسه با در نظر گرفتن توانایی‏ های ذهنی مقاطع سنی کودکان، با استفاده از بازی و شعر، صورت می‏ گیرد.

 

مواد آموزشی و کمک آموزشی

  •  کتاب Caramel جلد یک و دو برای سطوح آموزشی EN1 تا EN9 استفاده می‌شود.
  •  دفترچه‌های تمرین (Cahier de devoir) که توسط کارشناسان بخش فرانسه کانون زبان جهت سطوح فوق تهیه شده، مکمل مواد آموزشی این سطوح می‌باشد.
  •   EN10 از کتاب Oh là là! و جزوه آماده شده در بخش فرانسه جهت گذر به سیستم نوجوانان طراحی شده ‏است.

 

تعیین سطح آموزشی

کودکانی که به زبان فرانسه آشنایی دارند با گذراندن امتحان تعیین سطح شفاهی به کلاس مورد نظر هدایت می‌شوند.


نحوه ارزیابی و سنجش

در هر سطح درسی، امتحان پایان ترم 40% نمره ترم را شامل می‌شود و 60% مابقی نمرات کار کلاسی است.


شرایط ثبت نام

حداقل سن برای داوطلبان 7 سال و حداکثر10 سال است. متقاضیان می‏توانند به سایت کانون زبان و یا یکی از شعب ذکر شده مراجعه فرمایند. کسانی که با زبان فرانسه آشنا هستند در روز ذکر شده توسط کارشناس بخش آموزش هر مرکز ارزیابی شده و پس از اخذ نتیجه امتحان تعیین سطح، ثبت‏ نام می ‏نمایند. سایر متقاضیان در روز معین شده در سایت رجوع فرموده و در ترم اول ثبت‏ نام می ‏شوند.

 


دوره و تعداد جلسات

  • دوره عادی: دو روز در هفته (مجموعاً 21 جلسه یک و نیم ساعته(
  • مدت هر دوره: 2 ماه ونیم روزهای تشکیل کلاس: ( شنبه ـ چهارشنبه)، ( یک‌شنبه ـ سه‌شنبه)، ( دوشنبه ـ پنج‌شنبه)
  • ساعات تشکیل کلاس:  (14:30 تا 16)، (16:15 تا 17:45)، (18 تا 19:30)

 

 

مراکز آموزشی کودکان

مرکز آموزشی نیاوران (کودکان و نوجوانان)

آدرس: تهران ـ خیابان پاسداران ـ پارک نیاوران ـ کانون زبان ایران

تلفن : 43332822(021) 

 مرکز آموزشی حجاب (کودکان و نوجوانان)

آدرس: تهران ـ خیابان فاطمی ـ نبش جمالزاده ـ پلاک 275 ـ کانون زبان ایران

تلفن: 80004266(021)          

مرکز آموزشی سعادت ‏آباد (کودکان)

آدرس: تهران- سعادت آباد- خیابان قره تپه ای (بیست و پنجم) پلاک 34

تلفن: 1-88689400(021)

در حال حاضر بخش نوجوانان شـــــامل 12 ترم آموزشی می‌باشد که با علامت اختصاری JN1-JN12 (Junior Niveau) نامیده می ‏شود. مفاد این کلاس‏ها با در نظر گرفتن مطالب خاص نوجوانان طراحی شده ‏است.

 

مواد آموزشی و کمک آموزشی

 کتاب Oh là là! جلد یک، دو و سه که برای سطوح آموزشی JN1 تا JN12 استفاده می‌شود.

 

تعیین سطح آموزشی

نوجوانانی که به زبان فرانسه آشنایی دارند و یا در بخش کودکان تحصیل کرده‌اند و از نظر سنی باید در بخش نوجوانان تحصیل نمایند، با گذراندن امتحان تعیین سطح شفاهی به کلاس مورد نظر هدایت می‌شوند.


 
نحوه ارزیابی و سنجش

در هر سطح درسی امتحان پایان ترم 40% نمره ترم را شامل می‏شود و 60% بقیه، نمرات کار کلاسی است.

 

شرایط ثبت نام

حداقل سن برای متقاضیان گروه نوجوانان 10 سال و حداکثر سن 13 سال است. متقاضیان می‏ توانند به سایت کانون زبان و یا یکی از شعب ذکر شده مراجعه فرمایند. کسانی که با زبان فرانسه آشنا هستند در روز ذکر شده توسط کارشناس بخش آموزش هر مرکز ارزیابی شده و پس از اخذ نتیجه امتحان تعیین سطح، ثبت ‏نام می ‏نمایند. سایر متقاضیان در روز معین شده در سایت رجوع فرموده و در ترم اول ثبت‏ نام می‏ شوند.

 

دوره و تعداد جلسات

  • دوره عادی: دو روز در هفته (مجموعاً 21 جلسه یک و نیم ساعته)
  • مدت هر دوره: 2 ماه و نیم 
  • روزهای تشکیل کلاس: (شنبه ـ چهارشنبه)، (یک‌شنبه ـ سه‌شنبه)، (دوشنبه ـ پنج شنبه)
  • ساعات تشکیل کلاس: (14:30 تا 16)، (16:15 تا 17:45)، (18 تا 19:30(

 

مراکز آموزشی نوجوانان

مرکز آموزشی نیاوران(کودکان و نوجوانان)

آدرس: تهران ـ خیابان پاسداران ـ پارک نیاوران ـ کانون زبان ایران

تلفن: 22283343(021)  

مرکز آموزشی حجاب(کودکان و نوجوانان)

آدرس: تهران ـ خیابان فاطمی ـ نبش جمالزاده ـ پلاک 275 ـ کانون زبان ایران

تلفن: 66420080(021)    

مواد آموزشی و کمک آموزشی

 

  •    کتاب آموزشی Alter ego+1 برای آموزش سطوح آموزشی A1, A2
  •  کتاب Reflets برای سطوح آموزشی متوسطه NIP و  NIS(نظر به تغییرات اخیر در متد آموزشی بخش فرانسه، این کتاب به زودی با کتب آموزشی جدید جایگزین خواهد شد)
  •   کتاب  Édito Nouvel برای سطوح آموزشی پیشرفته NA1، NA2، NA3، NA4
  •   کتاب Littérama XXe   جهت کلاس‏های ادبیات قرن بیستم   (Module 1- Module 2)
  •   کتاب Expression orale و Comprénension orale  برای کلاس های مکالمه   ECO

سطوح آموزشی

کلاس‏های مقدماتی شامل سه سطح بوده و توسط کتاب Alter ego+1 تدریس می‏ شوند که علامت اختصاری آن به شرح زیر است :

 

A1.1, A1.2, A1.3

 

مفاد این کلاس ‏ها مطابق با مفاد تعیین شده برای سطح A1 در سطوح چارچوب مشترک اروپاییCECRL  است ( شرح مفصل آن در قسمت بعدی آورده شده ).

دوره‏‏ های بعدی توسط کتاب Reflets تدریس می‏ شوند که همانطور که گفته شد در راستای به روز‏ رسانی مطالب آموزشی، بزودی تغییر خواهند کرد. علامت اختصاری این کلاس ‏ها به شرح جدول زیر است:

 

دوره‏ های مقدماتی دوم

 

 

علامت اختصاری

 

نام سطوح

NES1 - NES2 - NES3 - NES4

 

 

Niveau Élémentaire Secondaire

 سطوح مقدماتی دو

 

 

دوره‌های متوسطه

 

 

علامت اختصاری

 

نام سطوح

NIP1 - NIP2 - NIP3

 

Niveau Intermédiaire Primaire

سطوح متوسطه یک

 

NIS1 - NIS2 - NIS3

 

Niveau Intermédiaire Secondaire

سطوح متوسطه دو

 

 

 دوره‌های پیشرفته

 

 

علامت اختصاری

 

 

نام سطوح

NA1 - NA2 - NA3 - NA4

 

Niveau Avancé

سطوح پیشرفته

 

دوره‏های مکالمه(ECO) 

این دوره‏ ها برای سطوح A2, B1, B2 طراحی شده‏ است. در طی این دوره قابلیت ‏های شنیداری و گفتاری زبان‏ آموزان تقویت می ‏شود.

 

دوره ادبیات قرن 20 فرانسه شامل  دو سطح (M1-M2)

در این سطوح ادبیات فرانسه درقرن بیستم (نوول) تدریس می‌گردد. ارائه روش‌های ایراد سخنرانی نیز جزو برنامه‌های این  دوره است. در این کلاس‌ها از کتاب Littérama XXe  استفاده می‌شود.

 
تعیین سطح آموزشی

متقاضیانی که با زبان فرانسه آشنایی دارند، می‏ توانند در امتحان تعیین سطح شرکت نمایند.

امتحانات تعیین سطح شامل امتحان کتبی  و شفاهی است و داوطلبان بر حسب شناخت نوشتاری و گفتاری سطح بندی می‏ شوند.


نحوه ارزیابی و سنجش

در پایان هر سطح یک امتحان تستی در آخر ترم انجام می‏ گیرد که 40% کل نمره است و 60% مابقی نمرات را کار کلاسی و نتایج کنترل ‏های شفاهی و کتبی پایان ترم، تشکیل می ‏دهد.

نمره قبولی در امتحان پایان ترم 70 از روی 100 است، مشروط به اینکه نمره کسب شده در امتحان کتبی پایان ترم حداقل 60 از 100 باشد.

 

شرایط ثبت نام

حداقل سن برای داوطلبان بزرگسال 14 سال است. متقاضیان می ‏توانند به سایت کانون زبان و یا یکی از شعب ذکر شده مراجعه فرمایند. کسانی که با زبان فرانسه آشنا هستند در روز ذکر شده توسط کارشناس بخش آموزش هر مرکز ارزیابی شده و پس از اخذ نتیجه امتحان تعیین سطح، ثبت‏ نام می‏ نمایند. سایر متقاضیان در روز معین شده در سایت رجوع فرموده و در ترم اول ثبت ‏نام می‏ شوند.


 دوره ‏ها و تعداد جلسات

دوره ‏های عادی:

  • دو روز در هفته (مجموعاً 5/3 ساعت)، مدت هر دوره 2 ماه و نیم (مجموعاً 21 جلسه)
  • روزهای تشکیل کلاس: (شنبه/چهارشنبه)، (یکشنبه/سه شنبه)، (دوشنبه/پنجشنبه)
  • ساعات تشکیل کلاس: (8 تا 9:45)، (10 تا 11:45)، (14 تا 15:45)، (16 تا 17:45)، (18 تا 19:45)

 

 دوره‏های فشرده:

این کلاس ها به صورت دو روز در هفته از ساعت 8 تا 12 و یا از ساعت 14 تا 18 در دو نوبت در هفته برگزار میگردد.

 
کلاس‏های یک روز در هفته:

این کلاس‏ها به صورت یک جلسه 4 ساعت در هفته از ساعت 8 تا 12 یا 14 تا 18 یا 16 تا 20 در روزهای دوشنبه یا پنجشنبه تشکیل می‏شود.

 دوره‏های خاص:

بخش فرانسه دوره‏های خاصی را برنامه ریزی کرده است که در آینده اجرا خواهد شد، این دوره ها شامل کلاس‏های آمادگی برای امتحانات بین المللی DELF و DALF  در سطوح مختلف و برای مقاطع سنی مختلف (کودکان، نوجوانان و بزرگسالان) است.

 

مراکز آموزشی تهران

 

آقایان:

مرکز آموزشی جم

 

خانم ها:                               

مراکز آموزشی شهید بهشتی، وصال، مشکوه، شهرک قدس و تهران پارس

 

مراکز آموزشی در شهرستان‏ها

 

اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد، کرج، یزد و گرگان

شش سطح چارچوب مشترک اروپا در رویکرد زبان‌های اروپایی

 

A1

فهم شنیداری

می‌توانم کلمات ساده و اصطلاحات روزمره را که در مورد خودم، خانواده و محیط عینی اطرافم باشند بفهمم به شرطی که فرد به آرامی و شمرده حرف بزند.

 

فهم از طریق خواندن متن

می‌توانم کلمات و اسامی ساده و عادی و هم چنین جملات بسیار ساده، مثلاً در اطلاعیه‌ها (تبلیغات) و کاتالوگ‌ها را بفهمم.

 

 توان تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

می‌توانم خیلی ساده وارد ارتباط (تولید) شوم به شرطی که مخاطبم حاضر باشد جملاتش را آرام ادا کند و حتی آن‌ها را به ترکیبی دیگر تکرار نماید و مرا در ساختن جملات کمک کند. می‌توانم در مورد مسائل ساده سوال کنم. مثلاً در مورد چیزی که بلافاصله به آن احتیاج دارم و به سوالات پرسیده شده در این زمینه، قادرم پاسخ دهم.

 

 بیان شفاهی به شکل دنباله دار (غیرمنقطع)

می‌توانم جملات و اصطلاحات ساده را برای توصیف محل زندگی و افراد پیرامونم بکار ببرم.

 

 

 

 

تولید نوشتاری

می‌توانم کوتاه وساده کارت پستالی بنویسم که مثلاً در مورد تعطیلات باشد. می‌توانم پرسشنامه‌ای را که سوالاتی ساده از جمله نام، ملیت و آدرس مطرح کرده، پرکنم. مثل پرسشنامه هتل.

 

  A2

فهم شنیداری

می‌توانم اصطلاحات و  واژگان پرکاربرد را بفهمم (مثلاً: در مورد خودم، خانواده‌ام، خرید کردن، کار و محیط اطراف). می‌توانم به موضوع اصلی اطلاعیه‌ها و پیغام‌های ساده و روشن پی ببرم.

 

فهم از طریق خواندن متن

می‌توانم متون کوتاه و خیلی ساده را بخوانم. می‌توانم از لابه‌لای پوسترهای تبلیغاتی، منوی رستوران و زمان‌بندی (حرکت قطار، ساعت کلاس ...) به اطلاعات مشخص و ویژه دست پیدا کنم. می‌توانم نامه‌های کوتاه شخصی را بفهمم.

توان تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

می‌توانم در بحثی مثلاً در مورد کارهای ساده روزمره وارد شوم که شامل تبادل یک‌سری اطلاعات ساده باشد. می‌توانم وارد تبادل گفتاری خیلی کوتاه شوم حتی اگر به علت نفهمیدن قسمتی از مکالمه نتوانم به آن ادامه دهم.

 

بیان شفاهی به شکل دنباله دار (غیرمنقطع)

می‌توانم تعدادی جمله و اصطلاحات ساده را برای توصیف خانواده‌ام، دیگران، شرایط زندگی خودم، تحصیلاتم و فعالیت حرفه‌ای به کار بگیرم.

 

تولید نوشتاری

می‌توانم یادداشت‌ها و پیغام‌های ساده و کوتاهی بنویسم. می‌توانم نامه شخصی ساده‌ای بنویسم مانند نامه‌ای برای تشکر کردن.

 

 

 B1

فهم شنیداری

می‌توانم نکات مهم را هنگامی که به زبانی واضح و استاندارد و در موضوعاتی که به آن آشنایی دارم مثلاً کار، مدرسه، تفریحات و ... گفته می‌شود، درک کنم. می‌توانم اطلاعات مهم خبری رادیو و تلویزیون را که در مورد موضوعات روز است و چه از نظر شخصی و یا کاری مورد علاقه‌ام است بفهمم به شرطی که خیلی ساده و واضح بیان شود.

 

 فهم از طریق خواندن متن

می‌توان متونی را که اساساً به زبانی ساده و مرتبط با کارم باشد بفهمم. می‌توانم توصیف اتفاقات، بیان احساسات و خواسته‌های مطرح شده در یک نامه شخصی را بفهمم.

 

 

 

توان تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

می‌توانم از عهده مواجهه با اکثر موقعیت‌هایی که در سفر به ناحیه‌ای که این زبان را صحبت می‌کنند برآیم و می‌توانم بدون آمادگی قبلی وارد یک مکالمه ساده در موارد روزمره یا مکالمه‌ای در مورد علایق شخصی، زندگی خانوادگی، سرگرمی، کار، سفر  و اخبار شوم.

 

بیان شفاهی به شکل دنباله دار (غیرمنقطع)

می‌توانم اصطلاحاتی بسیار ساده را جهت بیان تجربه‌ها، اتفاقات، اهداف و آرزوهایم به کار گیرم. می‌توانم به شکلی خلاصه‌وار دلایل و توضیحاتی را در مورد نظرها و پروژه‌هایم ارائه دهم. می‌توانم داستان یک کتاب یا یک فیلم را بیان و نظر خودم را در مورد آن‌ها اضافه کنم.

 

تولید نوشتاری

می‌توانم برای یک سوژه ساده روزمره یا سوژه‌ای که مورد علاقه خودم باشد، متنی ساده و منسجم بنویسم. می‌توانم در نامه‌ای شخصی از تجارب و دیدگاه‌هایم بنویسم.

 

B2

فهم شنیداری

می‌توانم کنفرانس‌ها و سخنرانی‌های بلند را بفهمم و حتی به شرط آشنا بودن نسبی به موضوع بحث، استدلال‌های پیچیده را دنبال نمایم. می‌توانم اخبار و اطلاعات برنامه‌های تلویزیون را درک کنم. فیلم‌هایی که در آن‌ها به زبان استاندارد حرف می‌زنند را می‌فهمم.

 

فهم از طریق خواندن متن

می‌توانم مقالات و گزارشاتی را که شامل مسائل معاصر باشد، و در آن نویسنده با روشی خاص و یا از دیدگاهی ویژه به مسئله پرداخته را مطالعه کنم. می‌توانم یک نثر ادبی معاصر را بفهمم.

 

توان تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

بطور نسبی می‌توانم به راحتی و بدون فکر کردن، به زبان مادری مخاطب با او مکالمه‌ای عادی و روان را پی‌گیرم. می‌توانم در مکالمات روزمره و ساده وارد شوم و نظر بدهم و از نظراتم دفاع کنم.

 

بیان شفاهی به شکل دنباله دار (غیر منقطع)

می‌توانم در مورد تعداد زیادی از موضوعات که مورد علاقه‌ام هستند، به وضوح و دقت نظر دهم. می‌توانم یک موضوع خبری را بسط دهم و از جهات مختلف مزایا و مشکلات ممکن را توضیح دهم.

 

تولید نوشتاری

می‌توانم در مورد تعداد زیادی از موضوعات مورد علاقه‌ام مقالاتی به وضوح و دقت، بنویسم. می‌توانم جهت ارائه یک سری اطلاعات، مقاله یا گزارشی بنویسم یا در مقابل نظری ارائه شده، دیدگاه موافق یا مخالف خود را بیان کنم می‌توانم در نامه‌هایی که می‌نویسم نظر شخصی‌ام رانسبت به اتفاقات و تجربیات بیان کنم.

 

 

 

 C1

فهم شنیداری

می‌توانم گفتاری بلند را بفهمم، حتی اگر ساختارها و بیان آن‌ها، واضح و مؤکد نباشد. می‌توانم سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی را به آسانی بفهمم.

 

فهم از طریق خواندن متن

می‌توانم متون مربوط به یک واقعه و یا متون ادبی بلند و پیچیده را بفهمم و تفاوت سبک را در آن‌ها تمیز دهم. می‌توانم مقالات تخصصی  را که نظام گسترده و فنی دارند، حتی اگر در زمینه مطالعات من نباشد بفهمم.

 

توان تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

می‌توانم بیانی روان، بدون نیاز به فکر کردن و جستجوی کلمات داشته باشم. می‌توانم در روابط اجتماعی و حرفه‌ای بیانی درخور و روان داشته باشم. می توانم نظرات و عقایدم را به‌دقت توضیح دهم و به گفتار خود به نسبت گفتار مخاطبینم انسجام دهم.

 

بیان شفاهی به شکل دنباله دار (غیر منقطع)

می‌توانم موضوعات پیچیده را به دقت و به وضوح شرح دهم و مواردی را که به این موضوعات مربوط است در آن بگنجانم و سخن خود را با بسط برخی نکات خاص پایان دهم.

 

تولید نوشتاری

می‌توانم بیانی خوش ساختار و واضح از خود ارائه دهم و نظر شخصی‌ام را بسط دهم. درموارد پیچیده  می‌توانم نامه، مقاله یا گزارشی تهیه کنم و نکته‌هایی که به نظرم مهم می‌رسند را مشخص کنم و با توجه به مخاطبین متفاوت می‌توانم سبک‌های مختلفی برای نگارش اتخاذ کنم.

 

 C2

فهم شنیداری

در فهم زبان گفتاری هیچ مشکلی ندارم. چه در گفتار مستقیم یا در رسانه‌ها و چه در مکالمه‌ای تند و سریع، ولی همه این‌ها به شرطی است که فرصت آشنا شدن با لهجه مخاطب را داشته باشم.

 

فهم از طریق خواندن متن

می‌توانم بدون مشکل هر گونه متنی را بخوانم. حتی اگر از لحاظ فرم و محتوی پیچیده و انتزاعی باشند مثلاً جزوه یا مقاله‌ای تخصصی یا اثری ادبی.

 

توان تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

به راحتی می‌توانم در هر مکالمه یا مباحثه‌ای شرکت کنم و با اصطلاحات زبانی و ساختار‌های مصطلح مشکلی ندارم. با بیانی روان به توضیح تفاوت‌های ظریف معنایی می‌پردازم. اگر مشکلی پیش آید می‌توانم با مهارت به ابتدای رشته کلام برگردم و بدون آن‌ که مخاطبین متوجه شوند مشکل را برطرف کنم.

 

بیان شفاهی به شکل دنباله دار (غیر منقطع)

می‌توانم با اتخاذ سبکی متناسب  با فحوای کلام مطلبی را توصیف یا استدلالی را روشن و روان بیان کنم. تعریفی منطقی ارائه کنم و شنونده را تا دریافت نکات اساسی و مهم راهنما باشم.

 

تولید نوشتاری

می‌توانم متنی روشن و روان بنگارم که سبکی متناسب با موقعیت داشته باشد. می‌توانم نامه، گزارش یا مقاله‌ای پیچیده بنویسم که در آن، ساخت واضح متن خواننده را در درک و به خاطر سپاری نکات پر اهمیت یاری می‌کند. می‌توانم متنی حرفه‌ای یا ادبی را خلاصه یا نقد نوشتاری کنم.

مأخذ: سایت چارچوب مشترک اروپا در رویکرد به زبان‌های اروپایی 

این آزمون‏ ها در شش سطح (C2، C1، B2، B1، A2، A1) که منطبق بر سطوح چارچوب مشترک اروپایی (CECRL) است، طراحی شده و برای مقاطع سنی بزرگسالان، نوجوانان و کودکان به طور جداگانه برگزار می‏ شوند.

مدارک این امتحانات مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش فرانسه بوده و جزو معتبرترین مدارک زبان فرانسه جهت ثبت ‏نام در دانشگاه‏ های فرانسه زبان، اقدامات شغلی و ... محسوب می ‏شود.

در ایران، امتحانات DELF/DALF از سال 1992 در کانون زبان اجرا شد و هم اکنون در 4 شهر اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد توسط بخش فرانسه کانون زبان، برگزار می‏ شود.