رئیس کانون زبان ایران:

کرونا را به فرصت تبدیل کردیم

راه‌اندازی سامانه آموزش آنلاین دستاورد بزرگی برای آیندۀ کانون زبان ایران
کرونا را به فرصت تبدیل کردیم
دکتر مصطفی مؤمنی، رئیس کانون زبان ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، توضیحاتی را درباره سامانه آموزش آنلاین این کانون که همزمان با شیوع کرونا، راه‌اندازی شده، ارائه داد و ضمن تشکر از زبان‌آموزان بخاطر همراهی و صبوری، آن را دستاوردی بزرگ برای آینده خواند و به زبان‌آموزان اطمینان داد که با اعتماد به این بستر فراهم‌شده، می‌توانند به راحتی و از راه دور، روند زبان‌آموزی را در هر شرایطی ادامه دهند.
متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:
 

جناب آقای مؤمنی، ترم بهار کلاس‌های کانون زبان ایران به صورت آنلاین و حضوری برگزار شد و با ادامه‌دار شدن شیوع ویروس کرونا ترم تابستان نیز به همین منوال آغاز شده است؛ این شیوۀ جدید آموزشی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ابتدا باید بگویم که کانون زبان ایران بهره‌گیری از شیوه‌های نوین را از ترم زمستان 97 البته در بخش سنجش و برگزاری آزمون‌های آنلاین شروع کرده بود؛ اما با شیوع ویروس کرونا در جهان و تعهد کانون زبان به رسالت آموزشی خود و ضرورت تداوم در امر آموزش، این شیوه را وارد حوزه آموزشی خود نیز کرد و اکنون کانون زبان ایران، با پشت سر گذاشتن تجربه ترم بهار 99، ترم تابستان بهتر و همچنین ترم پاییز به مراتب بهتری را در حوزه آموزش آنلاین پیش رو دارد و امیدواریم بتوانیم با بهره‌گیری از شرایط کنونی، نگاهی راهبردی‌تر و جدی‌تر به آموزش آنلاین و آموزش‌های ترکیبی داشته باشیم.

طی این مدت، مدرسان و زبان‌آموزان ما تجربه متفاوتی در حوزه آموزش و یادگیری داشتند و اتفاقات خوبی در این مسیر افتاده است. شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که کمرنگ شدن کلاس و ارتباط چهره به چهره زبان‌آموز و مدرس، تأثیر خوبی بر آموزش نداشته باشد اما باید دانست که هیچ چیز مطلق نیست و اتفاقا تجربه ما در این مدت، نشان می‌دهد برگزاری آنلاین کلاس‌ها، مزایای بسیار خوبی دارد که شاید در حالت حضوری وجود نداشته باشد. امروزه در دنیا، آموزش آنلاین کاملا رسمیت و اعتبار دارد و ما در ایران در این زمینه از نظر شاخص‌های جهانی عقب هستیم.

یکی از مزایای آموزش آنلاین، برقراری امکان دسترسی افراد در دورافتاده‌ترین نقاط کشور به کلاس زبان و امکانات آموزشی است که ارزش بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد. از طرفی، حذف رفت‌وآمد که وقت و هزینه از زبان‌آموز و مدرس می‌گرفت، می‌تواند فرصت خوبی را برای همه افراد به خصوص افرادی که مشغله‌های بسیار دارند، فراهم ‌کند که بتوانند به آموختن بپردازند. کلاس آنلاین همچنین امکانات متفاوت و جذابی را برای زبان‌آموز و مدرس فراهم می‌کند که می‌تواند به بهتر شدن روند آموزش کمک کند. در کلاس‌های آنلاین کانون زبان ایران شیوه ارتباط در کلاس کاملا شبیه کلاس حضوری است فقط در بستر اینترنت صورت می‌گیرد. در شیوه آنلاین امکان مکالمه بین مدرس و زبان‌آموز و همچنین زبان‌آموزان با یکدیگر میسر است، علاوه بر این همۀ زبان‌آموزان می‌توانند مدرس خود را ببینند و در صورت نیاز، مدرس نیز می‌تواند زبان‌آموز را مشاهده نماید، چیزی شبیه ویدئو کنفرانس. همچنین قابلیت‌های دیگری همچون نمایش تصویر، بنر، پخش پادکست، پخش ویدئو کلیپ، کلیپ صوتی و پاورپوینت در این سامانه وجود دارد، مدرس می‌تواند در این محیط از زبان‌آموزان سؤال بپرسد، امتحان بگیرد و تکالیف آن‌ها را بررسی نماید. از طرفی در آموزش آنلاین، دسترسی به تخته، ویدئوها و صداها، برای همه زبان‌آموزان یکسان است و دیگر کسی دورتر از تخته نیست.

 

همواره به کارگیری شیوه‌های نوین در ابتدا با مسائل و موانعی از جمله مقاومت از سوی مخاطبان روبه‌روست، چگونه زبان‌آموزان و والدین آن‌ها را نسبت به بهره‌گیری از این روش تدریس اقناع کردید و برای برگزاری هر چه بهتر کلاس‌های آنلاین چه تمهیداتی را در نظر گرفتید؟

همانطور که در پاسخ به سؤال قبل عنوان شد کانون زبان برای پایبندی به رسالت آموزشی خود ناگزیر از استفاده از شیوۀ آموزش آنلاین بود و مخاطبان این مجموعه نیز با اعتمادی که به کانون زبان داشتند استقبال خوبی از این کلاس‌ها داشتند و با لطف خدا توانستیم ترم بهار را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

با این حال، از طریق آموزش‌هایی که در سایت و شبکه‌های اجتماعی کانون زبان داشتیم تلاش کردیم زبان‌آموزان و والدین آن‌ها را با نحوۀ استفاده از کلاس‌های آنلاین آشنا کنیم، همچنین با راه‌اندازی مرکز ارتباط و پشتیبانی کانون زبان تلاش کردیم ضمن پاسخگویی به سؤالات و مشکلات زبان‌آموزان و مدرسان در رابطه با کلاس‌های آنلاین، از پیشنهادات و انتقادات این عزیزان نیز مطلع شویم.

افزایش و تقویت سرورها از دیگر اقداماتی بود که به منظور خدمت‌رسانی بیشتر به مخاطبان عزیز برای بهره‌مندی از کلاس‌های آنلاین صورت گرفت. برگزاری کلاس به صورت آنلاین در کانون زبان تجربه جدیدی بود که در ترم بهار اتفاق افتاد، ما در این مجموعه تمام همت‌ و توان‌‌مان را به کار گرفته‌ایم تا با رفع مشکلاتی که در ترم بهار با آن‌ها روبه‌رو بوده و تجربیاتی که کسب کرده‌ایم، ترم تابستان و همچنین ترم‌های آینده را به بهترین شکل ممکن و با تمام قوا به ارائه خدمات آموزشی به مخاطبان‌مان بپردازیم.

 

میزان استقبال مخاطبان کانون زبان در ترم گذشته و همچنین ترم جاری نسبت به فراگیری زبان در این مجموعۀ آموزشی به صورت آنلاین و حضوری به چه میزان بوده است؟ آیا با ریزش زبان‌آموز مواجه نبوده‌اید؟

در ترم بهار با توجه به شرایط ناشی از شیوع غیرمنتظرۀ بیماری، همۀ سازمان‌ها و مؤسسات آموزشی با شوک ناگهانی مواجه شدند، علاوه بر این از آن جایی که مخاطبان نیز آگاهی زیادی نسبت به شیوۀ آموزش آنلاین نداشتند و دغدغه‌های ذهنی‌شان بیشتر معطوف به این بیماری بود، بالطبع با کاهش اندکی در تعداد زبان‌آموزان مواجه بودیم ولی خوشبختانه با اعتمادی که زبان‌آموزان نسبت به کانون زبان داشتند و همچنین با برگزاری موفقیت‌آمیز ترم بهار و رفع موانع موجود توسط دست‌اندرکاران برگزاری کلاس‌های آنلاین به واسطۀ تجربیاتی که از ترم بهار کسب کرده بودند، ترم تابستان در کانون زبان ایران با استقبال بیش از پیش زبان‌آموزان مواجه شد.

 

افت و خیزهایی که سامانۀ ثبت‌نام و همچنین کلاس‌های آنلاین کانون زبان در هفته اول شروع ترم تابستان داشته به چه علت بوده است؟ با توجه به تغییراتی که در اعلام‌های رسمی کانون هم مشهود بود و برخی گزارش‌ها حکایت از اشکالاتی در ثبت‌نام آنلاین و همچنین آغاز کلاس‌های آنلاین یا دریافت کتب داشت، در این خصوص نکته‌ای دارید؟

در ترم بهار با توجه به اینکه تمام فعالیت‌ها بر بستر سامانهٔ قدیم (که حدود 14 سال از فعالیت آن می‌گذشت) انجام شد با یکسری مشکلات مواجه شدیم، بنا بر این بود که در ترم تابستان تغییر سامانه محقق شود، در زمان ثبت‌نام وجود کلاس‌های زیر حد نصاب و یا بالای حد نصاب و جابه‌جایی‌هایی که در این حوزه اتفاق افتاد باعث شد تا اعمال تغییرات سخت‌تر صورت گیرد، هر تغییر سامانه‌ای با برخی مشکلات همراه است اما در فاصله زمانی کم این مورد بیشتر مشهود شد.

تعداد 3 میلیون داده وارد سامانه شده بود که اگر از این تعداد حتی یک درصد دارای خطا می‌شد تعداد 30 هزار خطا را شامل می‌شد؛ اهل فن می‌دانند که در این قبیل فرایندها، پنج درصد خطا اجتناب‌ناپذیر است اما ما ۲ درصد خطا داشتیم که این درصد از نظر تغییر سامانه خیلی هم خوب بود اما وسعت قلمرو کانون زبان و تعداد زبان‌آموزان آن، باعث شد این ۲ درصد یک عدد نسبتا بزرگ شود و مشکلاتی را برای ما به وجود آورد که طبیعتا این اتفاق در ترم پاییز تکرار نخواهد شد. در عین حال باید در نظر داشت که زیرساخت‌های فناورانه کشور مانع موفقیت صد درصدی در این حوزه خواهد بود.

همین جا لازم می‌دانم از همه خانواده‌ها و زبان‌آموزان عزیزی که در این مقطع حساس و مهم و با وجود برخی مشکلات، با اعتماد به کانون زبان و با صبوری با ما همراهی کردند، تشکر کنم، شاید برخی دوستان در لحظه ثبت نام، واریز شهریه، لحظه ورود به کلاس، دچار مشکلاتی شدند. اعتمادی که خانواده کانون به این مجموعه دارد، یک سرمایه بسیار مهم است که ما قدر آن را بخوبی می‌دانیم و امیدواریم بتوانیم از این سرمایه به خوبی حراست کنیم.

لازم است همین جا بگویم که کانون زبان می‌توانست مانند بسیاری از آموزشگاه‌های دیگر، در این حوزه وارد نشده و امر آموزش را موکول به مساعد شدن شرایط کشور از نظر شیوع بیماری کرونا کند یا از پیام‌رسان‌ها در این زمینه کمک بگیرد؛ اما این شیوه را برخلاف رسالت آموزشی این مجموعهٔ باسابقه می‌دانستیم.

آنچه باید نوید آن را بدهم این است که هرچند ما پیش از کرونا به سمت برگزاری آزمون‌های برخط رفته بودیم، اما تهدید کرونا با همه تلخی‌ها و بدی‌هایش، فرصتی شد تا نگاه جدی‌تری به این حوزه داشته باشیم و سامانه‌ای که راه‌اندازی شده یک دستاورد بسیار خوب برای کانون زبان محسوب خواهد شد و انشاءالله در آینده بتواند آثار بسیار خوبی در روند آینده کانون داشته باشد.

ما همواره تابع پروتکل‌ها و مجوزهای وزارت خدوم بهداشت هستیم و با راه‌اندازی این سامانه‌های آموزش آنلاین، به مخاطبان عزیزمان عرض می‌کنیم که دیگر نگران تداوم آموزش زبان نباشند و بر این بستر مورد اعتماد که همه دنیا به سمت آن رفته، زبان‌آموزی خود را پیگیری نمایند چراکه کانون زبان مفتخر است به پیشتازی در تمام عرصه‌های آموزش زبان در کشور عزیزمان.

 

 در خصوص کلاس‌های حضوری کانون زبان نیز برایمان بگویید و این‌که چه تمهیداتی برای برگزاری این کلاس‌ها اندیشیده‌اید؟

کلاس‌های حضوری کانون زبان ایران در ترم بهار در استان‌هایی که از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت سفید قرار داشتند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد؛ ضدعفونی مراکز آموزشی، رعایت فاصله اجتماعی بین زبان‌آموزان درکلاس، اندازه‌گیری دمای بدن زبان‌آموزان در هنگام ورود به کلاس، استفاده از ماسک و دستکش، رعایت اصول بهداشتی و .... از جمله مواردی بود که برای برگزاری کلاس‌های حضوری بر آن‌ها تأکید شده بود؛ در ترم تابستان نیز بنا بر این است با همین منوال کلاس‌های حضوری را برگزار کنیم.

۲۲ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۰۹
تعداد بازدید : ۴,۱۳۴
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...