رونمایی از دو کتاب مهم و تحولات آموزشی دپارتمان عربی

رونمایی از دو کتاب مهم و تحولات آموزشی دپارتمان عربی
اشاره: دپارتمان عربی کانون زبان ایران در سال ۱۳۶۸ با هدف آموزش زبان عربی به شیوۀ امروزی و برخورداری از قابلیت‌های کاربردی تأسیس شد که در ابتدا با رده سنی بزرگسالان در دو شاخه مکالمه و قواعد شروع به کار کرد. در ادامه در سال 1397 بخش نوجوانان با هدف آموزش مکالمۀ عربی نوین و کاربردی به نوجوانان راه‌اندازی شد. بخش عربی این مجموعۀ آموزشی به تازگی در پروژه‌ای مهم و تحولی بزرگ در آموزش زبان عربی اقدام به بروزرسانی کتاب‌های این بخش بعد از 17 سال کرده است. همچنین چند عنوان کتاب جدید نیز در این بخش تالیف شده که بهانه‌ای برای گفت‌وگوی ما با دکتر یاسر زنگنه، مدیر آموزش معاونت آموزشی و مدیر دپارتمان عربی کانون زبان ایران شده است.
تغییر و به‌روزرسانی محتوای کتاب‌های بخش عربی با چه هدفی انجام شده است؟
تغییرات کتاب‌های بخش عربی با هدف نزدیک شدن به معیارهای جهانی آموزش زبان و بهره‌گیری از متدهای به روز و علمی برای آموزش زبان و به شکل خاص زبان عربی صورت پذیرفته است.
این تغییرات در چه سطوحی صورت گرفته است؟
از سال ۱۳۹۷ که بخش نوجوانان عربی پایه‌گذاری شد کتاب‌های آموزش زبان عربی با معیارهای بین‌المللی و به روز برای این دوره‌ها استفاده شد و در ادامه این تغییرات و به‌روز رسانی‌ها کتاب‌های دوره بزرگسالان آموزش زبان عربی نیز تغییر خواهند داشت و به عنوان جایگزین مجموعه کتاب‌های صدی الحیاة که کتاب‌های خوب و معتبر و غنی در زمینه آموزش زبان عربی بودند مجموعه کتاب‌های مفتاح العربیة  تقدیم علاقه‌مندان به یادگیری زبان عربی و همراهان دپارتمان عربی کانون زبان ایران خواهد شد؛ بعد از سال‌ها استفاده از مجموعه کتاب‌های صدی الحیاة و به روز شدن متدهای آموزش زبان و تغییر معیارهای آموزش زبان احساس نیاز شد تا کتاب‌ها در دوره بزرگسالان نیز به‌روز شود. 
در خصوص کتاب قاموس التمهیدی برایمان بگویید که شامل چه بخش‌هایی و برای چه گروه سنی تالیف شده است؟
فرهنگ لغت القاموس تمهیدی یک فرهنگ لغت دوزبانه(عربی-عربی-فارسی) با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد است، این فرهنگ لغت متناسب با سطوح ابتدایی و مراحل مقدماتی یادگیری زبان عربی است و به ‌زبان‌آموزان سطوح میانی و پیشرفته کمک خواهد کرد. از ویژگی‌های محتوایی این فرهنگ لغت می‌شود به ارائۀ کلمات مترادف و متضاد با در نظر گرفتن دایرۀ واژگان زبان‌آموزان سطوح مقدماتی اشاره کرد، همچنین در بعضی کلمات به جهت انتقال مناسب‌تر معنای کلمه با مثال یا با شرحی کوتاه این امر صورت پذیرفته است.
این فرهنگ لغت حدود ۳۰۰۰ کلمۀ مورد نیاز زبان‌آموزان مراحل ابتدایی زبان‌آموزی را شامل می‌شود، در این کتاب برای راحتی دسترسی مطالعه‌کنندگان به کلمات به جای ترتیب‌دهی به آنها با در نظر گرفتن ریشه کلمات، ظاهر الفبایی آنها را معیار قرار داده‌ایم امری که باعث شده است تا زبان‌آموزان و مطالعه‌کنندگان به راحتی به کلمات مختلف دسترسی پیدا کنند. ویژگی‌های ظاهری این فرهنگ لغت نیز از جمله اموری است که جذابیت خاصی به آن داده است؛ ظاهری شکیل با رنگ‌بندی‌های متنوع و همچنین راحتی حمل از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
کتاب گویش عراقی با چه هدفی تألیف شده و مخاطبان آن چه کسانی هستند؟
خوب می‌دانیم بین کشور عزیز ما ایران و کشور عراق تعاملات دینی، بازرگانی، تجاری و گردشگری و رسانه ای فراوانی وجود دارد به همین منظور یادگیری گویش عراقی برای کسانی که می‌خواهند در این زمینه‌ها فعالیت کنند بسیار ضروری است از طرفی اشتراکات فرهنگی فراوان بین ایرانیان و مردم عراق باعث می‌شود که که علاقه‌مندان فراوانی درصدد یادگیری گویش عراقی برآیند. کتاب تعلَّم اللهجة العراقیة کتابی جامع با محتوایی به‌روز است که با در نظر گرفتن موضوعات مختلف به علاقه‌مندان و فعالان در زمینه‌های مختلف مثل تجارت، گردشگری و امور زیارتی، با چارچوب مرجع مشترک اروپایی زبان‌‌ها CEFR ارائه شده است.این کتاب می تواند برای افرادی که با کشور عراق یا حتی کشورهای حوزه خلیج فارس تعاملات مختلفی دارند مفید و کاربردی باشد.
در خصوص بسته کتاب های مکالمه عربی مفتاح العربیه بگویید؟
بسته آموزشی مفتاح العربیه یک مجموعۀ کتاب آموزشی با جدیدترین متدهای آموزش زبان و متناسب با چهارچوب مرجع مشترک اروپایی زبان‌‌ها CEFR است. مرحله ابتدایی این مجموعه الکتاب التمهیدی است که در قالب یک کتاب به زبان‌آموزانی که به‌تازگی در مسیر یادگیری زبان قدم نهاده‌اند ارائه می‌شود.
بعد از آن مرحله مقدماتی و سپس مرحله میانی است، هرکدام از این سطوح که دارای دو کتاب است زبان‌آموزان را در زمینۀ مهارت‌های چهارگانه زبانی (شنیدن، خواندن، صحبت کردن و نوشتن) به صورت متمرکز آموزش و رشد می‌دهند.
علاقه‌مندان چگونه می‌توانند در خصوص دوره‌ها و کتاب‌های دپارتمان عربی اطلاعات بیشتری به دست بیاورند؟
دپارتمان عربی کانون زبان در شبکه‌های اجتماعی تلگرام به آدرس‌ https://t.me/ili_arabic_dpt و  اینستاگرام به آدرس https://www.instagram.com/invites/contact/?i=173erkwieimfa&utm_content=k9x9ce3 دارای صفحه رسمی است که علاقه‌مندان می‌توانند با عضویت در آن‌ها در خصوص دوره‌های این بخش اطلاعات کسب کنند.
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۱۰
تعداد بازدید : ۳,۰۴۲
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...