رییس کانون زبان بر بهره‌گیری از سیاست‌های سند راهبردی و برنامه اقدام در فرآیند نظارت و ارزیابی تاکید کرد

رییس کانون زبان بر بهره‌گیری از سیاست‌های سند راهبردی و برنامه اقدام در فرآیند نظارت و ارزیابی تاکید کرد
دکتر غلامرضا کیانی، رییس کانون زبان ایران در ابتدای جلسۀ بررسی اولیه مدل مفهومی و سامانۀ ارزیابی عملکرد سازمانی و کارکنان با اشاره به اهمیت سند راهبردی و برنامه اقدام این مجموعۀ آموزشی بیان کرد: ضمن قدردانی از همۀ عزیزانی که در گذشته در تدوین این اسناد بسیار مهم نقش داشته‌اند، به این دو سند اعلان وفاداری می‌کنم و بهره‌گیری از آن‌چه که انباشت تجربه و دانش همکاران ستادی با همیاری سایر اساتید ارجمند رقم زده است را به فال نیک می‌گیرم.

به گزارش روابط عمومی کانون زبان ایران، کیانی در ادامه با اشاره به برخی از نکات سند راهبردی و راهکارهای اجرایی که مرتبط با موضوع نظارت و ارزیابی همچون طراحی نظام جامع مدیریت منابع انسانی با رویکرد جذب، نگهداشت، توانمندسازی و ارزیابی نیروها، استفاده از روش‌های نوین ارزیابی نیروی انسانی، تعریف و تبیین نظام جامع پاداش و تنبیه، طراحی سیستم ارزیابی عملکرد نیروها در بستر فناوری اطلاعات، بازتعریف نقش نیروی انسانی به ویژه مدرسان و تعریف هویت حرفه‌ای نیروها با رویکرد دانش‌مدار، بازتعریف و تدوین نظام نظارت و ارزشیابی و ارتقا مدرسان، توسعۀ نظام‌های سنجش و پایش کیفیت آموزش و ایجاد ساز و کارهای کنترل کیفیت و توسعه نظام سنجش کیفیت در بستر فناوری اطلاعات تاکید کرد.

نظارت و ارزیابی

وی با تاکید بر اهمیت توجه مضاعف به سند راهبردی و برنامه عملیاتی 1400-1395 از مدیران خواست تا با تشکیل گروه‌های کارشناسی و آسیب شناسی اجرای برنامه قبلی، برنامۀ عملیاتی سال آینده کانون زبان را بر مبنای سند راهبردی تهیه کنند.

کیانی با اشاره به اهمیت موضوع ارزیابی عملکرد گفت: امروزه دنیا به لحاظ تجربی و علمی به این نتیجه قطعی رسیده‌ است که موضوع ارزیابی عملکرد به منظور ارتقا و بهبود سازمان، موضوعی بسیار مهم و تاثیرگذار است. البته موضوع نظارت و ارزیابی هنوز به معنای علمی و حرفه‌ای آن در سازمان‌های ایرانی (حتی در بخش خصوصی) یا در دانشگاه‌ها خوب جا نیفتاده است.

ایشان در ادامه، سامانه محور کردن ارزیابی نیروی انسانی، توانمندسازی و ارزیابی عملکرد سازمانی را به اذعان مقامات رسمی وزارت علوم از تجربیات موفق در دانشگاه فرهنگیان عنوان و ابراز امیدواری کرد که بتواند این تجربیات را در فضای موجود در کانون زبان ایران بومی‌سازی کند.

رییس کانون زبان ایران در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد: ایران عزیز ما تنها با دفاع مقدس در مرزها تقویت نمی شود و برای دستیابی به این مهم، فکرها، توانایی‌ها، مهارت‌ها و عاشقانه و خالصانه کار کردن‌های ما نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. ما آمده‌ایم که تاثیرگذار باشیم و اگر در این راه، کوچکترین تعللی به خرج دهیم، خیانتکار هستیم. در حوزۀ فعالیت‌های ما در کانون زبان، تربیت مستقیم و غیرمستقیم و توانمند کردن دانش زبانی بسیاری از فرزندان این مرز و بوم به عهدۀ ماست؛ پرورش شهروند مسئولیت‌پذیر، وظیفه‌شناس و آزاده از وظایف ماست.

نظارت و ارزیابی

وی ادامه داد: اگر به این وظیفه به میزانی که خداوند به ما توانایی داده، به اندازه‌ای که خلق خدا از ما توقع و انتظار دارند و به مقداری که مشتری ما در فضای رقابتی صنعت آموزش زبان از ما توقع دارد، عمل نکنیم، افتخارات گذشته کانون زبان از بین خواهد رفت؛ اما تمام تلاش ما بر این است که به امید خدا بتوانیم نسبت به گذشته موفق‌تر باشیم.

در ادامه این جلسه امیر محمدنژاد، معاون آموزشی کانون زبان ضمن ارائۀ گزارشی از اقدامات انجام شده در این حوزه، به بررسی سامانۀ ارزیابی عملکرد در سه جامعه مخاطب شامل سطح واحد، سطح مدرسان و سطح کارکنان پرداخت و شاخص‌های مرتبط با هر یک را عنوان کرد.

نظارت و ارزیابی

همچنین محمد علی رحمانی، مدیر بخش تولید محتوای آموزشی به بیان نکاتی در خصوص فرآیند تولید منابع آموزشی، مبانی نظری مورد توجه در این فرآیند و نحوه اعتبارسنجی و بکارگیری تدریجی محتوای تولید شده در سه مرحله مقدماتی، تولید و پسا تولید پرداخت.

سپس رضا لیاقی، معاون اداری و مالی به بیان توضیحاتی در خصوص پیشینۀ کانون زبان ایران، تعداد مراکز آموزشی، مدرسان و کارکنان، گروه‌های سنی تحت آموزش و زبان‌های ارائه شده در این مجموعه، کلاس‌های آنلاین، برگزاری آزمون‌های بین‌المللی، فرآیند جذب مدرس، نیروهای صف و ستاد و ... پرداخت.

فرایند نظارت و ارزیابی

علیرضا غزازانی، مدیر فناوری اطلاعات نیز پیرامون بسترهای مورد نیاز برای ایجاد سامانۀ ارزیابی عملکرد سازمانی از قبیل سخت افزاری، نرم‌افزاری و داده‌های موجود نکاتی را ارائه کرد.

در این جلسه همچنین دکتر ایوب ابراهیمی، مدیر کل نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این جلسه، به اهمیت مقوله ارزیابی اشاره کرد و گفت: ارزیابی عملکرد، حلقۀ مفقوده تمام مدیریت‌های ناکارآمد است. هر چیزی را که نتوانیم اندازه‌گیری کنیم، نمی‌توانیم کنترل و در نهایت نمی‌توانیم مدیریت کنیم. پس اگر امروز در نقطه‌ای دچار ضعف هستیم باید بدانیم که قادر به ارزیابی و سنجش آن نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: ما تابعی از طرز تفکر خودمان هستیم؛ یعنی هر طور که فکر می‌کنیم حتما همان شکل عمل خواهیم کرد. اندیشه فاخر، معمار آینده است؛ پس به همین منظور، باید گزینش‌های ما و اتفاقاتی که رقم می‌زنیم، با اندیشه‌های عالمانه همراه باشد. دنیای فردا حاصل تفکر پژوهشی و تصمیم و گزینش صحیح عمل امروز است. اگر به این موضوع باور داشته باشیم، خیلی از مسائل حل خواهند شد.

ابراهیمی همچنین به برخی عنصرهای کلیدی در مدیریت ارتباط با مشتری همچون شناخت مشتری، فهم شیوۀ جذب مشتری و تبدیل آن به مشتری ماندگار و توسعۀ مشتری اشاره کرد و چگونگی بهره‌گیری از آن را در کانون زبان شرح داد.

وی گفت: مطلوب سازمان، پرداختن عالمانه به ماموریت و پاسخگویی به مسائل مربوط به آن سازمان است؛ این بدین معناست که متوجه باشیم رسالت سازمان و موضوع‌های محوری آن چیست و چه موضوعاتی را باید رقم بزند. بر همین اساس، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، سرعت عمل و زمان‌شناسی هستیم؛ این‌که چه وقایعی را در چه زمانی پیاده کنیم، ارزیابی نماییم و گام‌های توفیق‌مان را پیش ببریم. برای طراحی آینده نیازمند به برنامه هستیم؛ ساختارها، سیستم‌ها، افراد و فرآیندهایمان باید به ما در تحلیل‌ها و شناخت بیرونی و درونی و همچنین شناسایی سازمان‌های هم‌جوار و رقیب و ... کمک کنند تا بتوانیم در تولید و اجرای استراتژی در محیط فناورانه به توفیق دست یابیم.

ابراهیمی

ابراهیمی سازمان‌ها را به سه بخشِ «با هدف و ارزش‌های روشن، بدون هدف و ارزش‌های روشن و سازمان دارای استراتژی مشخص» تقسیم کرد و گفت: در سازمان‌های دارای استراتژی مشخص تیم‌ها یا گروه‌های متحد شده در یک سیستم عمومی برای پیشرفت، تلاش می‌کنند. داشتن هدف نهایی، آرمان و منشور مشترک، اولویت‌های مشخص و برنامه مدون از ویژگی‌های این سازمان است. سازمان از طریق خلق عملکرد، رشد می‌کند. عملکرد، تابعی از توانایی و تمایل است و سطوح عملکرد در سه بخش فردی، تیمی و سازمانی خلاصه می‌شود.

وی افزود: نظام ارزیابی باید به دنبال حمایت در راستای بهبود عملکرد، تفکر و عمل در کارکردهای سازمان و در نهایت بررسی و قضاوت راجع به چگونگی سازمان و کنشگران آن، پیرامون رسالت‌ها و ماموریت‌ها باشد. یک نظام ارزیابی عملکرد خوب باید به چهار سوال کارکنان (همکاران ارزیابی شونده) پاسخ دهد: از من چه انتظاراتی است و چگونه باید اقدام کنم؟ من هم اکنون با چه کیفیتی مشغول انجام کار هستم؟ نقاط قوت و نقاط ضعف (قابل بهبود) من کدام است؟ من چگونه می‌توانم کارم را بهتر انجام دهم و سهم، مشارکت و موفقیت بیشتری داشته باشم؟

مدیر کل نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: در حوزۀ سازمانی باید خروجی‌ گزارش‌ها، مسائل، سوال و چالش‌های میز مدیریت باشد و مدیر را به فکر، در خصوص آن‌ها وادارد. خروجی گزارش‌ها باید عایداتی داشته باشد، باید بتواند بین سره و ناسره تفاوت ایجاد کند و نظام تشویق و پاداش و نظام ترغیبی نیز در آن نقش‌آفرینی کند.

وی در بخش سخنانش به برخی از شاخص‌های ارزیابی کارکنان اشاره و بر بهره‌گیری از شاخص‌های تخصصی در این حوزه تاکید کرد و به ارائۀ جزئیات سامانۀ مورد استفاده پرداخت.

گفتنی است، دکتر کیانی راه‌انداز اولین معاونت نظارت دانشگاه‌ها در کشور بود و به مدت چهار سال این مسئولیت را در دانشگاه فرهنگیان برعهده داشت. با توجه به حضور معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سامانۀ ارزیابی عملکرد در سطوح بالاتری بررسی و در صورت تصویب اصل موضوع، کلیه جوانب قانونی از شرکت های دانش بنیان معتبر و حرفه ای استعلام گردد.

در این جلسه همچنین برخی از مدیران استانی در خصوص ایجاد انگیزه در نیروی انسانی، آموزش ضمن خدمت، ارزیابی مدرسان، جذب و نگهداشت زبان‌آموز، تعلق و هویت سازمانی، برگزاری کارگاه‌های بازآموزی و ... به بیان نقطه نظرات و پیشنهاداتی پرداختند.
۵ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۳۷
تعداد بازدید : ۹۶۵
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...