دکتر مهدی ذوالفقاری، رییس کانون زبان ایران همزمان با روز جهانی کودک ضمن بازدید از مرکز آموزشی جم در استان تهران با مسئول، مدرسان و زبانآموزان این مرکز گفتوگو کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل کانون زبان ایران، ذوالفقاری در خصوص اهمیت آموزش زبان در سنین کودکی عنوان کرد: آموزش زبان در کودکی، نه صرفا فراگیری واژگان و گرامر بلکه پرورش نسلی بینالمللی، خلاق و فرهنگی است.
وی ادامه داد: ما در کانون زبان ایران با افتخار، تاکید بسیار ویژهای بر آموزش زبان به کودکان داریم. دلایل بسیار زیادی برای این تاکید وجود دارند که به اختصار به برخی از آنها اشاره میکنم؛ پژوهشهای زبانشناسی و علوم شناختی نشان میدهد که دوران کودکی، به ویژه تا پیش از 12 سالگی «دورۀ طلایی یادگیری زبان» است. در این بازه، مغز کودک انعطافپذیر است، الگوهای آوایی را سریعتر می آموزد و توانایی تفکر چند زبانه به تدریج در او شکل میگیرد.
ایشان افزود: آموزش زبان در این سن نه تنها به تقویت مهارتهای شناختی، تمرکز و خلاقیت کمک میکند، بلکه زمینهساز اعتماد به نفس، تعامل اجتماعی بهتر و آشنایی با فرهنگهای جهانی نیز خواهد شد.
دکتر ذوالفقاری در خصوص نقش کانون زبان ایران در یادگیری زبان در کودکان اظهار داشت: کانون زبان ایران با پیشینۀ صد ساله در آموزش زبان، یکی از قدیمیترین، موفقترین و معتبرترین نهادهای آموزشی کشور است که رویکردی ارتباط محور، تربیتی و فرهنگی در آموزش دارد. در حوزۀ کودکان، کانون زبان ایران توانسته است با طراحی دورههای آموزشی ویژۀ گروه سنی کودکان و نوجوانان محیطی ایمن، شاد و علمی را برای رشد زبانی و شخصیتی کودکان فراهم کند.
رییس کانون زبان ایران استفاده از روشهای نوین ارتباط محور، بهرهگیری از مدرسان متخصص در حوزۀ آموزش زبان کودک، فضاسازی شاد، بازی محور و داستان محور در یادگیری و توجه به تربیت فرهنگی و تقویت مهارتهای زندگی در کنار آموزش زبان را از مهمترین ویژگیهای آموزش در کانون زبان ایران دانست.
دکتر ذوالفقاری در خصوص اقدامات انجام شده در کانون زبان ایران در حوزۀ آموزش کودکان عنوان کرد: تهیه کتب و منابع آموزشی اختصاصی برای کودکان ایرانی با تأکید بر فرهنگ بومی، راهاندازی دورههای ویژه کودک از Primer تا Jump و نوجوانان از Start تا Reach، برگزاری کارگاههای آموزشی متنوع به منظور توانمندسازی هر چه بیشتر مدرسان کودک و نوجوان، تولید محتوای دیجیتال و تعاملی برای ارتقای یادگیری شامل مکالمه، رفع اشکال و دورههای Toon Time و همچنین وبینار برای کودکان، بازنگری و به روز رسانی سرفصلها براساس پژوهشهای جدید روان زبانشناسی، توسعۀ دورههای دو زبانه و مهارت محور برای گرو های سنی پائینتر (پیش دبستانی و اول)، گسترش همکاری با مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدائی برای آموزش زبان به صورت برونکانونی (مدارس بسیاری در سطح شهر تهران: ستوده دانش، هدی، روشنگر و رهیافتگان و...)، آموزش خانوادهها برای ایجاد محیط زبانی حمایتی از قبیل برگزاری نشستها و همایشهای مربوط به اهمیت یادگیری زبان در کودکی و نقش والدین در یادگیری زبان فرزندان از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این دوره در حوزۀ کودکان است.
ایشان پیرامون برنامههای آیندۀ کانون زبان ایران با محوریت کودکان اظهار داشت: کانون زبان ایران با نگاهی آینده محور، مسير توسعۀ آموزش کودکان را در چند محور اساسی شامل ایجاد مراکز تخصصی آموزش زبان کودک با محیطهای آموزشی متناسب با ویژگیهای سنی و روانی کودکان، ادغام فناوریهای نوین آموزشی (هوش مصنوعی، بازیهای تعاملی و...) در فرآیند یادگیری، پژوهش و توسعه در حوزۀ روان زبان شناسی کودک برای بهبود روشها و منابع آموزشی دنبال میکند.
وی در بخش پایانی سخنانش افزود: کانون زبان ایران با بهرهگیری از تجربه، تخصص و نگاهی انسانساز، میتواند بیش از پیش پیشگام آموزش موثر، لذت بخش و متناسب با نیازهای کودکان امروز باشد.