در ترم جاری انجام می‌شود:

برگزاری آزمون میان ترم برای کلاس‌های گروه انگلیسی

برگزاری آزمون میان ترم برای کلاس‌های گروه انگلیسی
ترم پاییز کانون زبان ایران در حال برگزاری است و قرار است در این ترم آزمون میان ترم بعد از چند سال وقفه دوباره برگزار شود. برای آگاهی از نحوۀ برگزاری دوباره این آزمون گفت و گویی با دکتر محمودرضا عبدالهی، مدیر پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این مجموعه انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

علت توقف در برگزاری آزمون میان ترم چه بود و از برگزاری مجدد آن برایمان بگویید؟

آزمون‌های میان ترم بخش انگلیسی در کانون زبان ایران قدمتی طولانی دارد. در دهه های 60 و 70 و اوایل 80 برای بیشتر سطوح گروه بزرگسال آزمون میان ترم برگزار می‌شد و همچنین با تاسیس گروه نوجوانان برای این گروه نیز در بیشتر سطوح دو کوئیز و برای بقیه سطوح یک آزمون میان ترم برگزار می­شد. در گروه بزرگسالان، آزمون میان ترم در اوایل دهۀ 1380 تبدیل به دو کوئیز شد و بعد در دهۀ 1390 مدتی آزمون میان ترم به صورت آنلاین برگزار می­‌شد.

با تغییر محتوای آموزشی گروه نوجوانان در میانۀ دهۀ 1380 نیز، کوئیزهای این بخش تا ترم زمستان 1397 بی­وقفه برگزار می­شد. ولی بعد از آن، به خصوص پس از شیوع بیماری همه گیر کرونا و مشکلات ناشی از آن و برگزاری کلاس‌های مجازی، برگزاری این آزمون مدتی متوقف شد.

در ترم حاضر (یعنی پاییز 1400) بر اثر بازخوردهای رسیده از مدرسان و کارشناسان محترم بخش انگلیسی و نظرخواهی صورت گرفته از این عزیزان، طبق تصویب و دستور رییس محترم کانون زبان ایران، مقرر شد برای تمامی سطوح نوجوانان (به جز سطح Start ) و تمامی سطوح بزرگسالان (به جز دوره‌های مکالمۀ ویژه) آزمون میان ترم طراحی و -به سبب موقعیت ناشی از دوران بیماری همه گیر کرونا و کلاس‌های مجازی که فعلا کماکان برقرار است- به صورت آنلاین برگزار شود. در حقیقت، اجرای آزمون­های میان ترم نه تنها از دیدگاه تئوری­های آموزشی، بلکه به جهت ارزیابی دقیق و موثر ضروری بود، که خواست اکثریت مدرسان و کارشناسان گرامی نیز بود. افزون بر این، احیای آزمون‌های میان ترم، بازگشت به سنت­های کانون زبان است، چنان‌که در دهه‌های پیشین برگزار می­شد و بخشی از ارزیابی زبان‌آموزان محسوب می‌شد.   

این آزمون برای چه گروه‌های سنی برگزار خواهد شد؟

همان طور که خدمتتان عرض کردم،  برای تمامی سطوح نوجوانان (به جز سطح استارت) و تمامی سطوح بزرگسالان (به جز دوره های مکالمه ویژه) برگزار خواهد شد.

تاریخ برگزاری این آزمون چه زمانی است و آیا اختصاص یک جلسه برای برگزاری این آزمون تداخلی در تقویم ترمی ایجاد نخواهد کرد؟

تاریخ دقیق آزمون به زودی طی اطلاعیه ای اعلام خواهد شد. این آزمون به صورت آنلاین (مشابه آزمون پایان ترم) است و خارج وقت کلاس انجام می‌شود و تداخلی با کلاس‌های زبان‌آموزان و تقویم ترمی نخواهد داشت.

آزمون میان ترم از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

بخش­های این آزمون شامل مهارت‌های شنیداری، دستور زبان، واژگان، خواندن و درک مطلب است.   

آزمون میان ترم چه درصدی از نمرۀ نهایی پایان ترم را تشکیل می‌دهد؟

آزمون میان ترم دربرگیرندۀ همۀ محتوای آموزشی تا پایان جلسۀ دهم است و نمرۀ آزمون میان ترم ۱۵ درصد از کل نمرۀ نهایی زبان‌آموزان را به خود اختصاص خواهد داد. فعالیت‌های کلاسی ۶۵ درصد و آزمون پایانی ۲۰ در صد از نمره نهایی هر زبان‌آموز را شامل خواهد شد.

سخن آخر

در اینجا لازم می‌دانم از استاد ارجمند، جناب آقای محمدعلی رحمانی مسئول محترم آزمون سازی دفتر پژوهش و برنامۀ ریزی آموزشی به سبب تلاش‌ها و برنامه‌ریزی هایشان در تهیه و اجرای آزمون میان ترم پاییز 1400 و نیز همۀ عزیزان، کارشناسان ارجمند و همکاران محترم اداری دفتر پژوهش، به جهت کوشش‌هایی که در تهیۀ آزمون‌ها انجام داده‌اند و هم اکنون هم در حال انجام و نهایی کردن آن هستند، صمیمانه سپاسگزاری کنم.

۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۴۲
تعداد بازدید : ۲۷,۲۷۵
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...