لطف‌ الله یارمحمدی درگذشت

لطف‌ الله یارمحمدی درگذشت
لطف‌اللّه یارمحمدی، زبان‌شناس پیشکسوت و نویسنده در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت.
چو عضوی به درد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار
لطف الله یارمحمدی، متولد ۱ مرداد ۱۳۱۲ در فراهان، زبان شناس، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و عضو پیوسته فرهنگستان علوم بود. او مدرک کارشناسی زبان انگلیسی خود را از دانشسرای عالی، مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی را از دانشگاه ایندیانا و نیز دکترای زبان شناسی را از دانشگاه ایندیانا دریافت کرده بود.
دکتر غلامرضا کیانی، رییس کانون زبان ایران ضمن عرض تسلیت به خانواده گرانقدر ایشان و جامعه علمی کشور در فقدان این استاد گرانمایه پیام تسلیتی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «نازنین استاد این سرزمین، آقای دکتر یارمحمدی در چه زمانه غریبی از بین ما رفت. حق این بزرگ مرد بر گردن فرهیختگان وطن بسیار بالاست. کانون زبان ایران این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم ایشان، جامعه زبانی، دانشگاهیان فرهیخته و همه کسانی که دغدغه وطن دارند و به ایران عزیز می‌اندیشند تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای روح آن عزیز سفر کرده علو درجات را مسئلت می‌نماید.»
یارمحمدی در سال ۱۳۹۰ برگزیده جایزه علمی «علامه طباطبایی» بنیاد ملی نخبگان شد. از آثار او می‌توان به «ارتباطات از منظر گفتمان‌شناسی انتقادی»، «گفتمان‌شناسی رایج و انتقادی»، «فرهنگ بسامدی کامپیوتری زبان فارسی»، «بررسی مقابله‌ای زبان فارسی و انگلیسی»، «فرهنگنامه موضوعی توصیفی علوم انسانی، گفتمان‌شناسی، جامعه‌شناسی زبان، روان‌شناسی و عصب‌شناسی زبان» و ... اشاره کرد.
گفتنی است، قرار است به زودی کانون زبان ایران مراسم یادبود این استاد گرانقدر را در فضای اسکای روم برگزار کند.
۲۵ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۸۷۵
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...