با حضور رییس کانون زبان برگزار شد؛

رییس کانون زبان بر اهمیت ارزیابی عملکرد سازمانی تاکید کرد

رییس کانون زبان بر اهمیت ارزیابی عملکرد سازمانی تاکید کرد
دکتر غلامرضا کیانی، رییس کانون زبان ایران در بخشی از وبینار کارشناسان ارزیابی و پاسخگویی به شکایات کانون پرورش فکری به عنوان پایه‌گذار معاونت ارزیابی و نظارت در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، به برخی از الزامات در این حوزه اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون زبان ایران، وی عنوان کرد: نخستین الزام برای استقرار مدیریت ارزیابی عملکرد به منظور بهبود و تضمین کیفیت، اعتقاد راسخ مدیریت کلان سازمان به ارزیابی به منظور تضمین کیفیت و دیدن ساز و کارهاست و مهمترین ساز و کار آن منابع انسانی شایسته، آموزش دیده و آموزش گیرنده و دارای کاریزمای شخصیتی برای نظارت است و نه مچ‌گیری و بازرسی.

کیانی در ادامه اظهار داشت: فقدان نظام ارزیابی در یک سازمان، به معنای عدم برقراری ارتباط با محیط درون و برون سازمان و نهایتا کهولت و مرگ تدریجی سازمان است. برای همین است که در کانون زبان ایران در همین مدت زمان کوتاه از عهده دار شدن مسئولیت، به دنبال استقرار نظام ارزیابی عملکرد هستیم.

وی در خصوص ضرورت و چرایی ارزیابی به سخن مدیرعامل سابق IBM مبنی بر این که «یادتان باشد که کارمندهای شما کاری را که از آن ها انتظار دارید انجام نمی‌دهند، آن‌ها کاری را انجام می‌دهند که می‌دانند شما آن را ارزیابی خواهید کرد» اشاره نمود.

ایشان همچنین به مقایسه مولفه‌های ارزیابی از دیدگاه سنتی و نوین پرداخت و گفت: در دیدگاه سنتی، رویکرد معطوف به قضاوت با هدف یادآوری عملکرد است اما در دیدگاه نوین معطوف به رشد و توسعه با هدف بهبود عملکرد و نوآوری است. همچنین نقش ارزیابی کننده در دیدگاه سنتی قضاوت و اندازه‌گیری عملکرد و قاضی است ولی در دیدگاه نوین مشورت دهنده و تسهیل کننده عملکرد است. در دیدگاه سنتی دوره ارزیابی در گذشته است اما در دیدگاه نوین ناظر بر آینده است.

رییس کانون زبان ایران ماهیت ارزیابی را فرآیندی بازتابی و بازنمایی، یادگیری و نوآورانه که توسعه دانش در آن اتفاق می‌افتد تعریف کرد و اذعان داشت اگر به ارزیابی با این تفاسیر نگاه شود هرگز در آن مچ‌گیری، کسر حقوق و ... هدف نخواهد بود.

وی همچنین به ماده 81، فصل یازدهم قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر لزوم استقرار مدیریت ارزیابی عملکرد سازمانی اشاره کرد.

دکتر کیانی 2

کیانی همچنین به تعریف برخی مفاهیم و واژگان عمومی و کلی در این حوزه پرداخت و در تعریف عملکرد گفت: عملکرد نتایج به دست آمده از صرف منابع است. در کانون زبان ایران منابع ما کتاب، کارمندان، مدرسان، قوانین، آیین نامه‌ها و مبالغ مصرفی است که در ازای صرف آن‌ها خروجی لازم است با این ورودی ها تطبیق داشته باشد.

کارایی، اثربخشی، بهره‌وری و سودآوری از دیگر مفاهیمی بود که کیانی به تشریح آنها پرداخت و گفت: کارایی نسبت ورودی مورد انتظار به ورودی واقعی، اثربخشی، نسبت خروجی واقعی به خروجی مورد انتظار، بهره وری نسبت خروجی واقعی به ورودی واقعی و سودآوری جمع کل درآمد منهای جمع کل هزینه است.

وی چرخۀ مدیریت عملکرد را شامل هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، نظارت مستمر و مربی‌گری، ارزیابی عملکرد و ارائه بازخورد، تحلیل و عارضه‌یابی و اجرای برنامه‌های توسعه فردی عنوان کرد.

آگاهی یافتن مدیران از اثربخشی تصمیمات اخذ شده قبلی و انعکاس وضعیت سازمان به مدیران جهت تصمیم‌گیری از جمله مهمترین دلایل اندازه‌گیری عملکرد بود که کیانی به توضیحاتی در خصوص آن‌ها پرداخت.

کیانی در ادامه شیوه های ارزیابی عملکرد بر مبنای اجزا فرآیند، عامل ارزیابی کننده، هدف ارزیابی و ترکیبی را در مجموعۀ کانون زبان ایران تشریح نمود و فرآیند کلی ارزیابی عملکرد را شامل مراحلی همچون تهیه و تنظیم شاخص‌های ارزیابی، تهیه و تدوین استانداردهایی برای شاخص‌های ارزیابی، اعلان شاخص‌های ارزیابی به ارزیابی شونده، اجرای پایلوت، نهایی کردن شاخص‌های ارزیابی و نهایی کردن چک لیست‌های ارزیابی عملکرد دانست.

کاربرد انواع شاخص‌ها در نظام‌های ارزیابی عملکرد شامل شاخص‌های نهاده‌ای، ستانده‌ای، فرآیندی، اهداف، ارزش مدار و وظیفه‌ای و همچنین بررسی تفاوت‌های ارزیابی و ممیزی از دیگر موضوعاتی بود که رییس کانون زبان در خصوص آن‌ها مطالبی را عنوان کرد.

وی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر استقرار نظام هماهنگ سنجش عملکرد در کانون زبان، برخی از ویژگی‌های ارزیابی‌کنندگان را داشتن دانش و اطلاعات، انگیزه برای ارزیابی عملکرد، اعتماد به نفس، توان قضاوت، احساس مسئولیت و فرصت و موقعیت نظارت بر نحوه کار ارزیابی شونده دانست و تاکید کرد این‌ها عواملی هستند که موجب اقتدار درونی ارزیاب می‌شوند.

وی تاکید کرد: اقتدار نظارت از جنس نرم و دانشی است و نه سخت و ساختاری.

گفتنی است، وبینار کارشناسان ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور مدیر عامل کانون پرورش فکری، مدیر کل نظارت و ارزیابی عملکرد کانون پرورش فکری، کارشناسان و تعدادی از مدیران استانی کانون زبان در روز دوشنبه 8 شهریور ماه برگزار شد.

۸ شهریور ۱۴۰۰ ۱۶:۴۱
تعداد بازدید : ۷۵۱
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...