«ترکی استانبولی» دهمین زبان کانون زبان ایران از ترم پاییز ۱۴۰۱

«ترکی استانبولی» دهمین زبان کانون زبان ایران از ترم پاییز ۱۴۰۱
آموزش زبان «ترکی استانبولی» به گروه زبان‌های کانون زبان ایران اضافه شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون زبان ایران، زبان ترکی دهمین زبانی است که پس از انگلیسی، عربی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، روسی، ایتالیایی، چینی و فارسی (برای غیرفارسی زبانان) به آموزش‌های این مجموعه اضافه شده است. به همین منظور گفتگویی با دکتر نسرین ضابطی، مسئول بخش ترکی کانون زبان ایران انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
در خصوص اهمیت راه‌اندازی زبان ترکی به عنوان دهمین زبان در کانون زبان ایران برایمان بگویید؟
زبان ترکی یکی از ۱۰ زبان پر کاربرد در جهان به شمار می‌آید. در صورتی که می‌خواهید به قصد ادامه‌ تحصیل، کسب درآمد و افزایش فرصت‌های شغلی و یا گردشگری به کشور ترکیه سفر کنید، یادگیری زبان ترکی استانبولی برای شما امری ضروری به شمار می‌رود. زبان ترکی استانبولی زبانی محبوب و پرکاربرد در خاورمیانه است و مردم زیادی در سراسر دنیا به این زبان شیرین صحبت می‌کنند. همچنین، علاوه بر مردم کشور ترکیه، مردم کشورهای قبرس شمالی، بخش‌هایی از عراق، بلغارستان، یونان، بالکان، مقدونیه و آلبانی نیز از این زبان استفاده می‌کنند. 
زبان ترکی استانبولی به این دلیل اهمیت دارد که جایگاه ویژه کشور ترکیه در صنایع مختلف زبانزد است. برای مثال این کشور در زمینه تولید انواع منسوجات مثل پارچه و فرش‌های باکیفیت در سراسر دنیا شهره است و به همین دلیل به عنوان یک بازار مهم از لحاظ صنایع مختلف در دنیا شناخته می‌شود. از این رو می توان با فراگیری آموزش زبان ترکی استانبولی از این طریق نیز به بازار کاری مناسب ورود کرد.
امروزه کشور ترکیه از جایگاه ویژه‌ای در دنیا برخوردار است. برای مثال این کشور به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری دنیا به شمار می‌رود و به همین دلیل سالانه میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا به این کشور ورود می‌کنند و قطعا افرادی که دوره آموزش زبان ترکی را با بهترین کیفیت فرا گرفته باشند می‌توانند از این فرصت کاری در کشور ترکیه استفاده کنند و به یک آینده کاری بسیار روشن دست یابند. همچنین این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار خاص به عنوان پنجره اقتصادی بین آسیا و اروپا به شمار می‌رود و کشورهای مختلفی آسیایی ترجیح می‌دهند محصولات مورد نیاز خود را از طریق این بازار تامین کنند. اگر برای تحصیل، کار، زندگی یا حتی اقامت کوتاه به ترکیه می‌روید، یادگیری زبان ترکی استانبولی برای شما امری ضروریست.
در دنیای امروز فراگیری این زبان چه مزیت‌هایی برای مخاطبان آن دارد؟ 
یادگیری زبان ترکی استانبولی پایه‌ محکمی برای یادگیری زبان‌های نوین ترکی مانند قزاقستان، قرقیزستان، تاتار و ازبکی است؛ به این دلیل که رابطه نزدیکی بین آن‌ها وجود دارد. با وجود این‌که این زبان‌ها غیر بومی به نظر می‌رسند اما کاربرد بسیاری در مناطق مهم استراتژیک مانند بالکان، قفقاز، چین و روسیه دارند.
آشنایی با زبان ترکی می‌تواند برای افرادی که در شرکت‌های ترکیه‌ای کار می‌کنند، بسیار سودمند و کاربردی باشد. اقتصاد صنعتی ترکیه پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ رونق پیدا کرده است و از آن زمان، به سرعت در حال رشد است. یادگیری این زبان می‌تواند به شما فرصت‌های شغلی بسیاری را در ترکیه ارائه دهد.
دلیل دیگری که باعث می‌شود تا زبان ترکی استانبولی برای ایرانیان مهم باشد این است که ترکیه کشوری است که نزدیک به ایران است و بسیاری از مهاجران ایرانی مستقیم به این کشور مهاجرت می‌کنند یا برای مهاجرت به اروپا از این کشور عبور کنند. به همین دلیل شدیدا به این زبان نیاز پیدا خواهند کرد، حتی مسافرت‌های ایرانیان هم متاسفانه محدود به کشور‌های اطراف شده است که بیشتر افراد به ترکیه برای سفرهای تفریحی می‌روند. تمام این‌ها باعث شده است تا یادگیری زبان ترکی استانبولی مهم شود و نیاز آن شدیدا احساس شود.
مخاطبان این زبان در چه گروه‌های سنی قرار دارند؟
آموزش زبان ترکی استانبولی در کانون زبان ایران هم اکنون در گروه سنی بزرگسالان برگزار می‌شود ولی امید است در آینده‌ای نزدیک در سطح کودکان و نوجوانان نیز برگزار شود.
چه منابع آموزشی و کمک آموزشی برای این زبان در نظر گرفته شده است؟
آموزش زبان ترکی استانبولی در کانون زبان ایران، در کنار بهره‌گیری از منابع استاندارد زبان ترکی استانبولی کتاب İstanbul و تجهیزات به¬روز آموزشی، روشی است قدرتمند که توسط اساتیدی برجسته و زبده در کلاس های آموزشی ارائه می شود.
 A۱.۲ و A۱.۱ برای سطح İstanbul A۱ کتاب
 A۲.۲ و A۲.۱ برای سطح İstanbul A۲ کتاب
 B۱.۲ و B۱.۱ برای سطح İstanbul B۱ کتاب
 B۲.۲ و B۲.۱ برای سطح İstanbul B۲ کتاب
 C۱.۲ و C۱.۱ برای سطح İstanbul C۱+ کتاب
مواد کمک آموزشی: 
فرهنگ جامع کیمیا (جمشید صالحپور) 
فرهنگ لغات فارسی-انگلیسی-ترکی استانبولی رهنما       
فرهنگ کوچک ترکی استانبولی-فارسی رهنما 
 Türkçe Sözlük
 Misalli Büyük Türkçe Sözlük
 Büyük Türkçe Sözlük
 Türkçe Farsça Sözlük (Kanar)  Yedi İklim
 Türkçe Öğreniyoruz
 Türkçe Öğrenelim  Yabancılara Türkçe Öğretimi
 Hitit
 Orhun
روش تدریس این زبان به چه شیوه‌ای خواهد بود؟
روش تدریس هم به صورت حضوری در سه استان تهران، تبریز و شیراز برگزار خواهد شد و هم برای سایر استان‌ها و شهرستان‌های کشور به صورت مجازی در نظر گرفته خواهد شد.
زبان ترکی استانبولی در چه سطوح و چند ترم ارائه می‌شود؟
دوره‌های زبان ترکی استانبولی در کانون زبان ایران جهت توانمندسازی زبان‌آموزان برای مکالمه و به صورت ترمیک (دو روز در هفته) به طور پیوسته در ۲۰ جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای برگزار می‌گردد. لازم به ذکر است که متد آموزش زبان ترکی استانبولی در کانون زبان ایران در کنار بهره‌گیری از منابع استاندارد زبان ترکی استانبولی کتاب İstanbul و تجهیزات به¬روز آموزشی، روشی است قدرتمند که توسط اساتیدی برجسته و زبده در کلاس‌های آموزشی ارائه می‌شود. این روش که مبتنی بر تعامل هر بیشتر زبان‌آموز در کلاس است کاملا مکالمه محور بوده و قویا بر رشد و تقویت مهارت‌های چهارگانه زبانی (Konuşma, Okuma, Dinleme ve Yazma) به طور همزمان تمرکز دارد. در واقع، زبان آموز ترکی استانبولی در کانون زبان ایران این اطمینان خاطر را خواهد داشت تا در صورت شرکت منظم و فعال در جلسات آموزشی و داشتن ممارست کافی در فرایند یادگیری آمادگی خوبی را برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان ترکی استانبولی نظیر آزمون TÖMER  و  YÖSکسب کند.
آیا امکان تعیین سطح برای افرادی که تا حدودی با این زبان آشنایی دارند وجود دارد؟
بله، ما آمادگی داریم در کانون زبان ایران برای افرادی که آشنایی با زبان ترکی استانبولی دارند، آزمون تعیین سطح برگزار کنیم.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این دوره باید چگونه اقدام نمایند؟
علاقه‌مندان عزیز می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در ساعت اداری با شماره تلفن  ۰۲۱۸۸۴۹۲۲۴۱تماس حاصل نمایند.
 
۲ مهر ۱۴۰۱ ۱۶:۰۹
تعداد بازدید : ۴,۳۹۰
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...