«جشن روز پژوهش» با حضور رئیس کانون زبان ایران برگزار شد

«جشن روز پژوهش» با حضور رئیس کانون زبان ایران برگزار شد
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون زبان ایران، «جشن روز پژوهش»، به میزبانی معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با حضور دکتر مهدی ذوالفقاری، رئیس کانون زبان ایران، برگزار شد.
دکتر محمدرضا دهشیری، رئیس دانشکدۀ روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سنگال، سخنران مدعو و افتخاری این جشن بودند. وی ضمن اشاره به پیوندهای پیچیدۀ میان ذهن و زبان از یک سو و ساختارهای زبان و مقولۀ فرهنگ، آشنایی با ساختارهای زبانی، مطالعات ریشه‌شناسی، بررسی زبان بدن نزد فرهنگهای گوناگون و حُسن‌تعبیرهای متفاوت در میان زبانها را از اهم سرفصل هایی دانست که تأمل دربارهٔ آنها می‌تواند به غنای آموزش زبان بیفزاید. دکتر دهشیری همچنین به نقش دوعامل سرعت و فن‌آوریهای نو در آموزش زبان (به ویژه بخش ترجمه) اشاره کرد و افزود: باید بر موانع زبانی غلبه کنیم، زیرا این موانع، می‌تواند محدودیتهایی را از جمله: فقدان دسترسی کافی به منابع علمی روز جهان، محدودیت در انتشار تحقیقات داخلی، بروز مشکلات در زمینۀ ارزیابی مقالات خارجی، اختلال در ارتباطات میان‌فرهنگی، حضور کمرنگ در همایشهای بین‌المللی و عدم دسترسی به فاندهای بین‌المللی اشاره کرد. او ابراز امیدواری کرد که فائق آمدن بر این موانع می‌تواند موجب شکل‌گیری پل ارتباطی میان ما و دیگر فرهنگها شود تا بدین ترتیب، بتوانیم به مرزهای دانش بشری دست پیدا کنیم.

 

جشن روز پژوهش ۱۴۰۲  
دکتر مهدی ذوالفقاری، رئیس کانون زبان ایران، ضمن تبریک روز پژوهش، کارمندان بخش پژوهش را «پژوهشیار» خواند و از تلاشهای آنها، که در راستای اعتلای نام کانون زبان ایران است، تشکر و قدردانی کرد. او با تبریکِ پیشاپیش «شب یلدا»، از شورای معاونین کانون زبان ایران قدردانی کرد و فعالیتهای آنها را در راستای مأموریتهای سازمانی کانون زبان ارزیابی کرد. رئیس کانون زبان گزارش مختصری از مأموریت کاری خود به چین، که به میزبانی مرکز آموزش زبان و همکاری‌های وزارت آموزش چین انجام گرفته بود، ارائه داد و ابراز امیدواری کرد که با تلاشهای مجدانه بتوان با نگاهی جامع‌تر، به بازارهای بین‌المللی نیز راه پیدا کرد. او ضمن اشاره به سامانۀ وبینارهای کانون زبان گفت: این سامانه می‌بایست علاوه بر ایجاد همگرایی میان مدرسان، موجب دانش‌افزایی آنها شود. همچنین این سامانه باید علاوه بر ایجاد مرجعیت علمی، به سمت پاسخگویی به پرسشهای مردم حرکت کند. ذوالفقاری در بخش پایانی به دوره‌های آموزشهای ویژه، تولید ادبیات داستانی مربوط به ادبیات فارسی به زبان چینی، استفاده از ظرفیت مربوط به بخش زبان فارسی و راه‌اندازی مجلات تخصصی اشاره کرد.

 

جشن روز پژوهش ۱۴۰۲

 

دکترسامان سلیمانی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کانون زبان ایران، ضمن تقدیر از ابتکار رئیس کانون زبان ایران در فراهم آوردن مقدمات این جشن، به بیان مأموریتها و پروژه‌های جاری در معاونت پژوهش پرداخت. او پس از بررسی واژۀ «پژوهش» و معادلهای آن در زبانهای دیگر و تحلیل ریشه‌شناسانۀ این واژه‌‎ها، اهمّ برنامه‌های معاونت پژوهش را برشمرد. معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کانون زبان تغییر محتوای آموزشی، ایجاد مجله تخصصی کانون زبان ایران، ایجاد دوره TTC کانونی و فراکانونی بر اساس برنامۀ عملیاتی و معماری کلان، تولید کتابها به شکل فروَست (مشاهیر و مفاخر ادب فارسی، شهدای هسته‌ای، انگلیسی در سفر، دیکشنری کانون زبان)، ایجاد کانون نخبگان کانون زبان، ایجاد گریدشیت، پیگیری تفاهم‌نامه با بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشگاه تهران، و دانشگاه فرهنگیان، توسعۀ سامانۀ پژوهشی و کودکان آفتاب، رویداد برنامه شاد با همکاری کانون پرورش راجع به کودکان مظلوم غزه را از اهم برنامه‌های معاونت پژوهش دانست و با توجه به ماهیت زمانبر این برنامه‌ها، ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد به ثمر نشستن نهایی پروژه‌های جاری باشیم.
دکتر مصطفی میرزایی، معاون آموزش کانون زبان ایران، نیز ضمن تشکر و تقدیر از فعالیتهای معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، معاونت پژوهش را در حقیقت همان «تحقیق و توسعه» (R&D) و مرکز تصمیم‌سازی‌های راهبردی کانون زبان دانست و ابراز امیدواری کرد که به زودی با تغییر منابع آموزشی، آموزش وارونه (Flipped Classroom)، فشرده برگزارکردن کلاسها و ... شاهد اثربخش‌تر شدن فرایندهای آموزشی در کانون زبان ایران باشیم.

 

جشن روز پژوهش ۱۴۰۲

 

در بخشی از جشن روز پژوهش، از سامانۀ وبینارهای کانون زبان ایران رونمایی شد. این سامانه، ویژۀ زبان‌آموزان، والدین و مدرسان کانون زبان ایران بوده و وبینارهایی به زبانهای فارسی، اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی، انگلیسی، ترکی استانبولی، چینی، روسی، عربی، و فرانسه در بستر آن برگزار خواهد شد.وبینارهای تربیت و دانش‌افزایی مدرسان، وبینارهای تخصصی آزمونهای بین‌الملل و وبینارهای تخصصی دوره‌های «زبان برای اهداف خاص» از جمله موضوعاتی هستند که در قالب وبینار، به علاقه‌مندان تقدیم خواهد شد.

 

 
جشن روز پژوهش ۱۴۰۲

 

در انتهای این دیدار، تعدادی از کارشناسان معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مطالب تخصصی خود را در زمینۀ آموزش زبان انگلیسی ارائه دادند.
گفتنی است این جشن، روز چهارشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۲، ازساعت ۹ صبح تا ۱۲، در مرکز آفرینشهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با حضور برگزار شد. در این جشن، علاوه بر رئیس کانون زبان ایران و شورای معاونین، دکتر دهشیری و جمعی از مدیران و کارشناسان کانون زبان ایران حضور داشتند.

 

   

۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۲۳:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۴۹۲
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.
 

درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...